«Solifjell» var den første av tre nye fartøy som ble satt inn i sambandet Harstad-Finnsnes-Tromsø i 2010 og 2011. Foto: Boreal
«Solifjell» var den første av tre nye fartøy som ble satt inn i sambandet Harstad-Finnsnes-Tromsø i 2010 og 2011. Foto: Boreal

Utskjelt hurtigbåt reduserte forbruket med 62%

- Etter at vi fikk de nye fartøyene i drift i 2010 og 2011, ble drivstoff-forbruket redusert med 26 liter per nautisk mil.

Publisert

Det er hurtigbåtkaptein Alf Zachariassen som forteller dette til Skipsrevyen. Til daglig er han kaptein på «Hornøy» som går i lokalfart med utgangspunkt fra Hammerfest.

Da Boreal vant Harstad - Finnsnes – Tromsø-anbudet ble tre nye fartøy satt i rute. Først ut var «Solifjell» i 2010, og året etter «Fløyfjell» og «Kistefjell».

- Fartøyene som trafikkerte disse sambandene før, brukte 42 liter diesel per nautisk mil. Med de nye fartøyene ble forbruket redusert til 16 liter per nautisk mil, sier kapteinen Alf Zachriassen som har over 20 års fartstid i Boreal. 

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP