Unge norske sjøfolk er på snapchat i regi av prosjektet Maritim Karriere.

Unge sjøfolk er på snapchat

Prosjektet Maritim Karriere har de siste årene jobbet for å øke kunnskapen blant unge om karrieremuligheter i skipsfarten og maritim næring. I år har unge maritime ansatte både på sjøen og på land, vist frem sin arbeidshverdag på Snapchat. Via filmsnutter, bilder og diskusjoner deler de både fakta, informasjon og opplevelser fra hverdagen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Maritim Karriere gjennomføres i regi av Maritimt Forum og Norges Rederiforbund. Målet er å øke kjennskapen om maritim næring blant unge, informere om karrieremulighetene innen maritim bransje på sjøen og på land, og sikre kvalifiserte søkere til maritime utdanninger. Her kan du se tre av filmene som unge sjøfolk har delt fra sin arbeidshverdag:

De unge sjøfolka i Maritim Karriere har allerede fått over 2500 følgere. Et tyvetalls ulike personer har levert sine bidrag siden 22. januar, blant disse er matroslærlinger, matroser, styrmenn, prosjektingeniør, Maritime Trainees og prosjektledere både i Norge og utlandet.

Positive tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene fra følgerne har vært udelt positive. Her er noe av de følgerne sier: -Setter utrolig stor pris på denne «tjenesten», den hjelper meg i utdanningen min i maritime fag. – Veldig fin tjeneste for oss som skal jobbe med dette i fremtiden. -Kjempebra opplegg som gjør at vi som jobber ute til sjøs kan se hverandres jobber. -Veldig informativt og interessant! Stor motivator til å fullføre videregående med glans å bli matroslærling!

Viktig å spre kunnskap

- Norge har fem ganger så mye hav som land. Havet er Norges kanskje viktigste ressurs, verdiskaper og arbeidsplass. Med en karriere i maritim næring er du med på å forme fremtidens Norge, sier daglig leder i Maritimt Forum, Tord Dale.

- Norsk skipsfart og maritim virksomhet er global og opererer i markeder preget av tøff konkurranse, sier Harald Solberg i Norges Rederiforbund. Næringen kjennetegnes av offensive og langsiktige eiere, sterk innovasjonskraft og nytenkning, og spennende utfordringer i årene som kommer. Det finnes mange spennende arbeidsplasser innenfor våre bedrifter hvor det er behov for folk med mange forskjellige interesser. Nesten alle former for teknologi, økonomi, juss, logistikk, skipsoperasjoner og ledelse er eksempler på viktige områder for våre bedrifter. Derfor er det viktig å spre kunnskap om næringen og hvilke muligheter som ligger foran oss, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg.