
Undertun leverer til fem nye Boreal-ferger
Undertun Industri AS har i samarbeid med designer Multi Maritime fått kontrakt på levering av 10 gangveier til 5 kompakte pendelferger.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Gangveiene er plassert i hver ende og brukes under dokking mot kaier og terminaler i Oslofjorden, heter det i en pressemelding.
Gangveiene er kompakte og lette, samtidig som de har stor rekkevidde både i høyde og lengde for å lette trafikk til kaier med varierende høyde og utforming. Gangveiene er ekstra brede for å gi plass til hurtig avstigning og ombordstigning, slik at fergene kan gå med moderat hastighet mellom hvert anløp; dette er viktig for elektriske ferger.
Fergene bygges for Boreal ved Sefine Shipyard i Tyrkia. De 5 fergene er designet for fottrafikk, alle med elektrisk drift.
- Vi har samarbeidet mye med designer, verft og sluttbruker for å løse utfordringer med hensyn til plass, kapasitet og vekt. Vi har kommet fram til en løsning som er godt tilpasset nye krav og gamle kaier, med gode løsninger for gående og bevegelseshemmede, sier Bjørnar Huse ved Undertun Industri.
- Gangveien er godt integrert i skipene, de er lette og gir store driftsfordeler for eieren. Rask håndtering og kort kailigge er viktig siden det tillater fergene å gå med lavt effektforbruk mellom anløp, sier Morten Aune i Multi Maritime.
Leverer også evakueringssystemer
Undertun Industri as har levert 300 gangveier til passasjerbåter, offshore, cruise, fiske og mer. Systemene er i bruk i hele verden og er driftssikre og kosteffektive.
I det siste har ekspedisjonscruise og ambulansebåter kommet som et nytt satsningsområde, med flere leveranser i 2019, 2020 og 2021.
Selskapet har også gangveier tilpasset offshore mannskapsskifte innen olje & gass og offshore wind, også med gangveier til leie.
Til passasjerfergene leverer Undertun Industri også evakueringssystemer i samarbeid med Viking Life Saving Equipment.