
Ukens Skipsbesøk: «Nexans Aurora»
Bli med om bord på «Nexans Aurora» som er nominert til årets “Ship of The Year.”
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«Nexans Aurora» er et av verdens største og mest avanserte kabelleggingsfartøy. Skipet er på 18 000 tonn og kan legge kabler på opp til 10 000 tonn med en diameter på 40 centimeter om bord. Verdens største kabelhjul om bord i et skip på kloden finnes i «Nexans Aurora». Kabelhjulet på dekket er vridbart. Fartøyet har to broer, en som benyttes under fart og en som benyttes under kabelleggingsoperasjoner. Det er to maskinrom om bord hver med tre maskiner på 4800 HK.
Skipet kan ta opp til 90 passasjerer i enkeltmannslugarer. Det er stort treningsrom og kantine om bord. I tillegg til flere kontorer og oppholdsrom.
«Nexans Aurora» er tilrettelagt for hybrid drift i fremtiden. Over de lange avstandene skipet seiler på i verden i dag, så er diesel foreløpig den eneste løsningen som fungerer. Skipet ligger på landstrøm ved kai.
Kan bli Ship of The Year
Nexans nye flaggskip «Nexans Aurora» er bygget ved Ulstein Verft i 2021 og ble overlevert Nexans 31.mai i år. Nå ligger hun ved Trosvik Verft i Brevik hvor leverandørene legger siste hånd på verket på noen nødvendige utbedringer og testing, før skipet skal seile ut på sitt første oppdrag i Middelhavet for Nexans.
«Nexans Aurora» som er nominert til årets “Ship of The Year,” er 149 meter langt og et av de største og kraftigste kabelleggingsfartøyer i verden.
Så snart leverandørutbedringer og tester er ferdigstilt ved Trosvik verft i Brevik skal «Nexans Aurora» ut på oppdrag.
Før jul seiler skipet til Middelhavet for å legge sjøkabel som skal legges fra fastlandet i Hellas til Kreta. Også det 45 år gamle kabelleggingsfartøyet «Nexans Skagerrak» er i full sving. I år skal det legge flere kilometer med sjøkabel for å binde sammen to øyer i Filippinene. Da skal skipet seile mellom Nexans fabrikk i Japan og Filippinene og de to øyene som skal forbindes med en undersjøisk kabel.