Kaptein på MS Ekspressen, Arild Agasøster. Foto: Vibeke Blich

Ukens skipsbesøk: MS Ekspressen

Denne uken ble Skipsrevyen med kaptein Arild Agasøster på MS Ekspressen på tur fra Bergen til Askøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Det er god kapasitet på båten. Det er en flott og god sjøbåt som går økonomisk, sier Agasøster til Skipsrevyen.

Kapteinen har jobbet om bord på «Ekspressen» i to år. Norled overtok ruten i 2014, forteller Agasøster til Skipsrevyen.

- Det er smooth farvann, men ikke ufarlig av den grunn. Det er mye annen trafikk i form av småbåter og nyttetrafikk som vi må være veldig oppmerksomme på, sier han.

Kaptein på MS Ekspressen, Arild Agasøster. Foto: Vibeke Blich

Askøybåten

MS «Ekspressen», tidligere MS «Tideekspress», er en hurtigbåt som ble bygget for Tide Sjø (senere Norled). Den går i rute mellom Bergen og Askøy. Søsterfartøyet er «Admiralen».

Båten har et fast mannskap på fire om inkluderer kaptein, maskinsjef, overstyrmann og matros/billetør. Disse jobber to ukers skift.

- Kan ta flest passasjerer

- Vi kan ta med 296 passasjerer. Det hender vi må sette igjen folk, men det er hvis det er spesielle arrangement i Bergen. På pendlerturene morgen og ettermiddag begynner vi å nærme oss grensen for kapasitet, sier han.

Det er to skrogs fartøy i aluminium  som er bygget på Oma Båtbyggeri på Stord i 2008. Fartøyet har 4 motorer og fire vannjeter.  I desmber 2018 fikk båten nye motorer og ny innredning.

Les Skipsrevyens båtomtale av Ekspressen her.

Hoveddata

Lengde: 32,75 meter

Bredde: 10,6 meter

Fart: 33 knop

Passasjerer 296

Byggeår: 2008

I løpet av de 46 avgangene per dag mellom klokken 06 og 19 fraktes over 2000 passasjerer daglig. 

- Vi har 3600 kwh. Vi kan gå i 30 knop sånn vi er stilt nå, men båttypen kan komme opp i 36 kwh, forteller kapteinen videre.

Et helt naturlig valg

For kaptein Agasøster som er født på holmen med samme navn som i den senere tid er blitt en del av Bømlo, falt det seg helt naturlig med et virke på sjøen.

- Vi hadde ikke vei den gangen, så vi brukte sjøen. Faren min og alle rundt meg drev med båt, så det falt seg helt naturlig for meg å begynne med det, sier han med et smil.