Forslag til konseptet Hy-Ekotank. Ettermontering av brenselceller med komprimert eller flytende hydrogenlagring på eksisterende Ektank fartøy. Illustrasjon: Ektank
Forslag til konseptet Hy-Ekotank. Ettermontering av brenselceller med komprimert eller flytende hydrogenlagring på eksisterende Ektank fartøy. Illustrasjon: Ektank

TECO 2030 lanserer hydrogendrevet tankbåt

LYSAKER: TECO 2030 lanserer hydrogendrevet tankbåtkonsept, sammen med partnere EKtank AB og Shell Shipping and Maritime og DNV.

Publisert

Konseptet har fått tittelen Hy-Ekotank. Den hydrogendrevne tankbåten vil kutte alle utslipp i forbindelse med havneaktivitet, og opptil 100 % reduksjon av klimagassutslipp under seilas.

Dette konseptet kan bli et tidlig og innovativt bidrag i dette maritime skipsfartssegmentet, og bidra til utviklingen av å nå de ambisiøse klimamålene forpliktet av EU, der man har forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, skriver TECO 2030 i en pressemelding.

Det er et stort og stadig økende behov for teknologisk innovasjon innen nullutslippsløsninger for sjøfart, spesielt for ettermontering av eksisterende skip. Å bytte fra tradisjonelle petroleumsbaserte marinedrivstoff til alternativer for nullutslipp, som hydrogen, kan drastisk redusere shippings klimapåvirkning.

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.
Min side

Kjøp abonnement i vår nettbutikk her

Nettbutikk