Forslag til konseptet Hy-Ekotank. Ettermontering av brenselceller med komprimert eller flytende hydrogenlagring på eksisterende Ektank fartøy. Illustrasjon: Ektank
TECO 2030 lanserer hydrogendrevet tankbåt
LYSAKER: TECO 2030 lanserer hydrogendrevet tankbåtkonsept, sammen med partnere EKtank AB og Shell Shipping and Maritime og DNV.
Konseptet har fått tittelen Hy-Ekotank. Den hydrogendrevne tankbåten vil kutte alle utslipp i forbindelse med havneaktivitet, og opptil 100 % reduksjon av klimagassutslipp under seilas.
Dette konseptet kan bli et tidlig og innovativt bidrag i dette maritime skipsfartssegmentet, og bidra til utviklingen av å nå de ambisiøse klimamålene forpliktet av EU, der man har forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med 55 % innen 2030, skriver TECO 2030 i en pressemelding.
Det er et stort og stadig økende behov for teknologisk innovasjon innen nullutslippsløsninger for sjøfart, spesielt for ettermontering av eksisterende skip. Å bytte fra tradisjonelle petroleumsbaserte marinedrivstoff til alternativer for nullutslipp, som hydrogen, kan drastisk redusere shippings klimapåvirkning.