Symetri entrer skipsbransjen med BIM

Symetri tilbyr skreddersydde digitale BIM-løsninger - nå også for skipsindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Norske skipsdesign og prosjekteringsbedrifter er blant de beste i verden. Men, fortsatt er det behov for å bedre konkurransekraften lønnsomheten:

- Stikkord er tidsbesparelse og økt kvalitet. Det mener vi enklest kan gjøres ved å effektivisere arbeidsprosessen gjennom riktig bruk av designverktøy og mer strømlinjeformet arbeidsmetodikk. Det forteller direktør for Symetris norske industriavdeling, Morten Øverby, til Skipsrevyen.

Det mener han, og stadig flere, vil være mulig å gjennomføre med selskapets Building Information Model – løsning som oftest benevnes som BIM. 

De fleste designer fortsatt sine generalarrangement, GA Tegninger med 2D- løsninger uten intelligens, materialdata og lignende. 

- Tiden er uten tvil inne for å ta steget bort fra 2D-GA Design, også i skipsbransjen. Eksempelvis så har bygge bransjen tatt i bruk BIM-løsninger for over 10 år siden, mens skipsbygningsbransjen ennå ikke er helt i gang. Det er det vi ønsker å gjøre noe med, sier Ivar Rostad. Han er Account Manager og “Primus motor» mot Skipsindustrien. 

Ivar Rostad, Account Manager og “Primus motor» for Skipsindustrien i Symetri.

Veien inn i den maritime næringen

Symetri ble grunnlagt i Sverige i 1989 og har mer enn 1000 medarbeidere. Selskapet har kontorer i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannia, Irland og USA. Symetri har status som Autodesk Platinum Partner, Autodesk Authorised Training Centre (ATC) og Autodesk Global Service Provider.

Symetri er en del av Addnode Group AB, som har sine B-aksjer notert på Nasdaq Stockholm. Addnode Group tilbyr forretningskritiske IT-løsninger til utvalgte markeder i både privat og offentlig sektor.

Selskapet har siden oppstarten levert tjenester innenfor design, industriell produksjon, arkitektur, rådgivende ingeniør, entreprenør, infrastruktur og landskapsarkitektur. 

I 2022 omsatte selskapet for cirka tre milliarder kroner, en økning på 10,2 prosent sammenlignet med året før. Også årsresultatet økte noe. 

- Nå ser vi frem mot 2024 og enda flere skritt inn mot den maritime næringen. Vi deltok på Nor-Shipping for første gang i 2023, og senere samme år holdt vi seminar i Ålesund der vi samlet representanter fra de 10 største aktører innenfor norsk skipsdesign og skipsbygging for å fortelle om løsningen vår og hvordan den kan effektivisere prosessen for både design, verft og rederi, forteller Øverby. 

Komplett prosjekt 

Prosessen med BIM benyttes for effektivt å designe og prosjektere digitale modeller av skipet; skipet modelleres i 3D, og inneholder alle data og informasjon som trengs for å prosjektere, bygge og vedlikeholde fartøyet. 

- BIM gir også tilgang til data gjennom hele livssyklusen til et prosjekt, med all informasjon tilgjengelig i 3D-modellen - alt fra den første skissen til prosjektet er i drift. Når dataene fra BIM-modellen integreres i en skyplattform, gir det i tillegg ytterligere fordeler når det gjelder samarbeid mellom ulike interessenter i prosjektet, sier Øverby. 

Fra suksessen til BIM i andre bransjer, har Symetri utviklet en løsning som er tilpasset prosesser og standarder for skipsdesign og skipsbygging, sier Rostad. 

Direktør for Symetris norske industriavdeling, Morten Øverby.

- Med denne løsningen kan designere og skipsingeniører gjøre 3D og 2D GA-design konsistent gjennom et komplett prosjekt. Raskere GA-design, full 2D- og 3D-konsistens og godt tilpasset for samarbeid og utveksling med andre CAD- og ingeniørverktøy, forklarer Øverby. 

Modernisert skipsbygningsprosess 

Fordelene med BIM beskrives som mange: 

- BIM verktøyene vil først og fremst effektivisere arbeidet med GA design. Men videre knytter BIM sammen team, arbeidsflyt og data gjennom hele prosjektets livssyklus, noe som bidrar til å sikre at prosjektet leveres på en kostnadseffektiv og bærekraftig måte. Når man arbeider i en felles BIM-modell, er det lettere å identifisere potensielle problemer i planleggingen, redusere antall feil, øke produktiviteten og effektivisere samarbeidet mellom de ulike fagområdene og teamene i prosjektet. BIM kan også brukes til å simulere og teste ulike designalternativer for å finne den mest effektive og bærekraftige løsningen, sier Øverby. 

Symetris løsninger er basert på Lean-filosofien og kundenes faktiske behov. 

- Vårt oppdrag er å hjelpe kundene å effektivisere forretningsprosessene sine, skape konkurransefordeler og øke produktiviteten ved å integrere Lean-løsninger i virksomheten.

Bransjekunnskap og banebrytende teknologi er hjørnesteinene i virksomheten, og selskapet har mer enn 30 års erfaring fra samarbeid med bedrifter av alle størrelser i Nord-Europa: 

- Symetris kunnskapsrike team av rådgivere, konsulenter og tekniske eksperter innen produktdesign og livssyklushåndtering hjelper deg med å øke konkurranseevnen og løse tilbakevendende utfordringer. Dermed kan du fokusere på innovativt arbeid som fremmer din virksomhet.

Stor interesse

Til tross for at Symetri ikke har satset inn mot den maritime næringen i mer enn noen år nå, har selskapet rukket å bygge seg opp en kundebase. Flere viste også interesse både under Nor-Shipping og seminaret i Ålesund. 

- Jeg tror mange fikk øynene opp da vi presenterte løsningen vår, noe som er veldig kjekt å se. Jeg har inntrykk av at mange tenker “hvorfor har vi ikke overført teknologien til skipsbransjen ennå?” Når de hører om våre løsninger, så nå er vi spente på veien videre, avslutter Rostad. 

Skipsteknisk er godt i gang med Proof of Concept av en BIM-løsning for tidlig skipsdesign i form av programvaren Revit med skipstilpasninger utviklet av Symetri.

- Det finnes mange gode 3D-program som er rettet inn mot produksjon og skipsbygging og som har vært i bruk i flere tiår allerede. Men for den tidlige konsept/design-fasen, som innebærer blant annet General Arrangement og GA-relaterte tegninger, foregår fortsatt det aller meste i 2D-verdenen. Fordelene vi ser med en BIM-løsning er å samle all data i én modell som man høster ut tegninger og dokumentasjon av. Dette sikrer til enhver tid oppdatert dokumentasjon som er konsistent og dermed hever kvaliteten på våre produkter, sier Torgeir Hildre i Skipsteknisk. 

Løsningen gir også en bedre mulighet for å samarbeide og kommunisere med kunder direkte i 3D-modellen ved bruk av en helt vanlig nettleser i den skybaserte ACC-løsningen.

- Så langt i vår testing oppfatter vi et tydelig potensial for skipsdesign med bruk av denne løsningen, og vi ser det som vesentlig at Symetri nå ønsker å satse enda mer på å utvikle skipsrelaterte tilpasninger, avslutter Rostad.