
Sterkt kritisert for verdensberømt skipsdesign
-Enkelte ganger var det så ille at jeg ikke orket å gå ut, forteller sjefsdesigner Øyvind Gjerde Kamsvåg ved Ulstein.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Da det verdensberømte designet for den nye x-bow, som ble unnfanget ved Ulstein Verft i Ulsteinvik, første gang så dagens lys, så manglet det ikke på motforestillinger og skepsis. - Det var sterk skepsis, og vi kan le av det i dag, men den gangen var det så ille at jeg av og til ikke orket å gå ut, forteller Gjerde Kamsvåg. Det var så mange som skulle fortelle meg at de visste så mye bedre. Faktisk så var skepsisen i Norge mye sterkere over tid, enn det den var i det internasjonale miljøet, som aksepterte det nye designet mye kjappere, selv om det faktisk skulle bli Bourbon Offshore Norway som ble vår første kunde på X-BOW, sier Kamsvåg.
Ikke tatt ut av lufta
-X-bow designet var ikke tatt ut av lufta, sier Gjerde Kamsvåg. Det var år med grundig testing og erfaring med skipsdesign, kurver, seilegenskaper og energiøkonomisering, som lå bak. Resultatene fra disse testene vist at kurvene på baugen burde være annerledes. Ulstein lette samtidig etter et design som kunne bli deres signatur. Noe som kunne skille dem fra resten av markedet. Det ble x-bow.
Kundene priser x-bowens fortreffelighet
Det beste er når kundene selv forteller oss om x-bowens fortreffelighet og positiv egenskaper, sier Øyvind Kamsvåg og viser Skipsrevyen en film som ble tatt opp av en kunde ombord i et tradisjonelt offshoreskip på vei ut til feltet. Utenfor seiler det et x-bow designet skip. Sjøen er grov. Vi ser hvor lett skipet møter bølgene. Snart er skipet på siden og forbi det tradisjonelle skipet. Med x-bow går skipet mye lettere i sjøen og kan derfor spare drivstoff, samtidig som det kommer mer effektivt fram, sier Kamsvåg. Noen aktører innenfor cruise har stilt spørsmålstegn ved å adoptere dette designet til cruiseskip, fordi man tradisjonelt har stått på baugen og tittet ned i havet for å speide etter liv i vannet, men det var helt til en av kundene sendte oss denne filmen, sier Kamsvåg og viser en ny film i hjemmekinoen til verftet i Ulsteinvik. Her er det en flokk med delfiner som leker foran baugen. Disse ville man ikke ha sett hvis baugen i stedet hadde skrådd utover den tradisjonelle veien.
Foran ostehøvelen!
Etterhvert som x-bowen festet seg mer og mer som et suksessrikt skipsdesign kom anerkjennelsen også i Norge. Skipet “Bourbon Ocra” med x-bow mottok Ship of the Year i 2006. I en kåring i Aftenposten kom x-bow som nummer to av de viktigste norske innovasjoner de siste hundre år, bak tripptrappstolen men foran ostehøvelen!
Utgitt på norske pengesedler
I 2017 ble x-bowen utvalgt til å pryde de nye 100-kroner sedlene fra Norges Bank. Seddelen viser stevnen til vikingskipet sammen med x-bowen, og gir et bilde på det ypperste innen skipsdesign i Norge. X-bow har også utkommet på norske frimerker. - Det er bare å være ydmyk over å bli utgitt på Norges pengesedler og bli plassert i klassen med så store norske innovasjoner, sier Gjerde Kamsvåg. Selv om forløsningen var krevende, så ble oppveksten vellykket, men det sier litt om hva norske innovasjoner må gjennom, sier Kamsvåg.