«Gers» ved verftet i juni 1971. Skipsrevyen hadde det samme bildet i nr. 1/1971, men dette er hentet fra Hemne Bygdemuseum.

Spesialtanker fra Vaagen Verft til Frankrike

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 1/1971: Spesialskip og asfalttanker «Gers» ble 17. juni overlevert til eierne under en tur på Trondheimsfjorden.

Publisert Sist oppdatert

Båten er bygget for det franske rederiet Compagnie Europeènne d`Arment, Bordeaux i Frankrike, og skal benyttes til frakt av flytende asfalt som skal holde en temperatur på 150 grader Celcius.

Fartøyet er på 1430 dw. og brutto register i underkant av 500 tonn. Lengde over alt er 74,5 m, mens lengde p.p. er 69,2 m. Bredde: 11,5 m, dybde til hoveddekk: 3,495 m og dybde til shelterdekk: 5,295 m.

Kanskje var noen av disse med på å bygge «Gers»? Bildet er fra midten av 1950-tallet med den første stålbåten som ble bygget ved Vaagen Verft i bakgrunnen. Foto: Hemne Bygdemuseum

«Gers» er bygget etter høyeste klasse i Bureau Veritas og tilfredsstiller kravene til Marine Merchande. Det er bygget som shelterdekker, og all innredning og maskineri er plassert akterut, forteller driftsingeniør Stølan ved A/S Vaagen Verft til Skipsrevyen.

Fremdriftsmaskineriet er en MaK dieselmotor på 1500 HK v/375 o/min., mens hjelpemotoren er en 2 Deutz diesel, type BF6M716, hver på 258 HK v/1500 o/min. Propellanlegget er Hjelseth vripropeller og baugpropelleren en Ulstein på 200 HK.

Det spesielle

ved M/T «Gers» er selvfølgelig lasten, og for å vedlikeholde asfaltens temperatur på 150 grader Celcius, er det installert 2 stk Thermopac hetoljegeneratorer type 1000 U som hver yter 1 mill. kcal/time. Dette er kompaktbygde helautomatiske kjeler med oljebrenner og sirkulasjonspumpe plassert i maskinrommet. Varmemediet er en mineralolje med temperatur 280/240 grader C som sirkuleres i coiler i alle tankene med et trykk på 1-2 kp/cm2.

Verftet

Etablert i 1919 på Kyrksæterøra. Først under navnet Grøtavaagen Verft frem til 1965, deretter som Vaagen Verft til 1987 da verftet ble lagt ned. Siste fartøy som ble bygget ved Vaagen Verft var offshorefartøyet «Polar Duke».

Bildet viser arbeidsstokken slik den var midt på 1950-tallet. Båten i bakgrunnen, var den første stålbåten som ble bygget ved verftet. 
(Kilde: Hemne Bygdemuseum)

Disse tall illustrerer anleggets store fordel sammenliknet med et dampanlegg. De velkjente problemer med matevannsberedning og vedlikehold av kondenspotter elimineres, og man kan se helt bort fra korrosjon i kjel og røropplegg. Hetoljeanlegget er følgelig et driftssikkert anlegg med enkelt vedlikehold. For å sitere maskinsjefens ord under prøveturen: “Dette anlegget er skipets hjerte”.

Hoved-laste/lossepumpene er to stk. Houttuin skrupumper av type 2D 170/90 HOW2F2. Hver pumpe har en kapasitet på 200 kubikkmeter per time mot 8 kg/cm2 ved 1500 o/min. De er plassert i eget pumperom og drives via eksplosjonssikre oljekjølte skottgjennomføringer. Utførelsen er spesiell for pumping av laster med høy temperatur, opp til 180 grader C. Pumpehuset er i spesialstøpejern og støpt med hetekappe som omslutter pumpesylinder. Pumpekappen gjennomsirkuleres av et varmemedium som sørger for konstant lasttemperatur ved lasting og lossing, ved stopp etc.

Skipet gjør en fart på 12 knop, er inndelt i 8 lastetanker og har en innredning for 11 mann.