MS «Draug» ble bygget ved Ejnar S. Nielsen Mek. Verksted A.s, Harstad, og overlevert Sjøforsvaret i februar 1972. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 2/3-1972.

Spesialskip til Sjøforsvaret

Skipsrevyen nr. 2/3-1972: «Sarpen» og «Draug» beste dykker-/froskemannsfartøyer i NATO - bygget ved Ejnar S. Nielsen Mek. Verksted A.s, Harstad.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nylig ble det siste av to spesialfartøyer bygget ved Ejnar S. Nielsen Mek. Verksted A/S, Harstad, overlevert til Sjøforsvaret. Det var byggnr. 18, SKN 261 «Draug», som kunne begynne sin virksomhet i februar etter overlevering. ESN`s byggnr. 17, SKV 11 «Sarpen», er søsterskip til «Draug» og ble levert i september i fjor.

«Draug» stasjoneres i Ramsund, mens «Sarpen» skal operere fra Haakonsvern ved Bergen. Disse fartøyene er trolig de beste i sitt slag i verden, og innen NATO finnes det neppe slike spesialskip som er bedre utrustet enn disse. Også som fartøyer betraktet berømmes de på sjøforsvarshold, og man mener at verkstedet har bygget virkelig gode båter som vil få stor verdi for Forsvaret.

«Sarpen» var søsterskipet til «Draug» og overlevert Sjøforsvaret i 1971. Faksimile fra Skipsrevyen nr. 2/3-1972

Det er vel naturlig at vi her ikke  kan offentliggjøre fartøyenes tekniske data, men generelt kan opplyses om hensikten med disse nyervervelsene Sjøforsvaret har innlemmet i sin flåte. Fartøyenes primære oppgave er å trene og operere dykkere, froskemenn og marinejegere, og på sitt spesielle område er fartøyene som nevnt meget avansert utstyrt. De dykkertekniske installasjonene gjør det mulig å operere 3 hjelmdykkere med blandingsgass slik at disse kan operere på relativt store dybder, anslagsvis 70-90 m. Dykkerne benytter sideporter fra dykkerdekket eller plattformen på hekken under operasjon. Det er installert dekompresjonsanlegg for inntil 6 personer av avansert konstruksjon.

Fartøyene vil også ventelig kunne benyttes til redningsoperasjoner der det er behov for dykkerassistanse. Såvidt man kjenner til er disse fartøyer de eneste mobile enheter med dekompresjonskammer, og det antas at disse vil kunne stå til disposisjon også for sivile dykkere som måtte bli utsatt for dykkersyke.

Innredningen er holdt i høy standard, og i denne forbindelse kan nevnes at det finnes badstu ombord. Fartøyene er utstyrt med et større antall høytrykkhydrauliske vinsjer som blant annet medfører at hvert fartøy kan ankre med hele 4 ankere, 2 akterut og 2 forut på meget dypt vann.

Byggingen av disse fartøyene har vært en interessant oppgave for verkstedet da Sjøforsvaret stiller helt spesielle krav til utførelse og materialkvaliteter. Blant annet er det lagt stor vekt på beskyttelse av skrogene. De er bygget av plater som er sandblåst og påført zink/epoxy.

Ejnar S. Nielsen Mek. Verksted A/S, som i første rekke er en reparasjons- og servicebedrift med nybygg som supplerende virksomhet, skal i lpet av inneværende og neste år levere tre nybygg til rederigruppen Seatrans i Bergen. Det blir tre spesialfartøyer for transport av biler, palletert gods og containere. Verkstedet har nå vel 200 ansatte og regner med en årsomsetning i 1972 på nær 20 mill. kroner.