Kontraherer ny taubåt

Østensjø Rederi har inngått nybyggkontrakt med Astilleros Gondán i Spania for bygging av neste generasjons offshore taubåt. 

Nybygget, et Skipsteknisk ST 933 design, er den største og kraftigste taubåten bygget av rederiet og vil ytterligere styrke selskapets taubåtsegment, heter det i en pressemelding. 

Planlagt levering er i første kvartal 2028.

Med en bollard pull på 150 tonn og DP-2 dynamisk posisjonering, kombinerer fartøyet pålitelighet og effektivitet ved stor slepekraft med presis manøvrering. Taubåten har høy operasjonell fleksibilitet og utstyres blant annet med en omfattende vinsjpakke som gjør den i stand til å utføre komplekse offshore-operasjoner.

Et hybrid diesel-elektrisk fremdriftssystem bidrar til drivstoffbesparelser, og taubåten er klargjort for metanol som drivstoff – et viktig steg mot mer bærekraftige operasjoner og i tråd med selskapets mål om å redusere utslipp.

Kristian Helland Vea, administrerende direktør i Østensjø Rederi.

– Nybygget er et viktig steg for å ytterligere styrke taubåtflåten vår, sier Kristian Helland Vea, administrerende direktør i Østensjø Rederi. 

– Vi har utnyttet vår lange erfaring fra taubåtoperasjoner og lagt stor vekt på å utvikle en taubåt som levere både den kapasiteten og påliteligheten som kreves i offshore operasjoner og som er rustet til å møte morgendagens krav.

– Taubåten tikker alle boksene. Kombinasjonen av høy bollard pull, avansert hybridfremdrift og stor vinsjkapasitet sørger for høy operasjonell fleksibilitet, forklarer Vea.

Fokus på komfort

I tillegg til stor operasjonell kapasitet, viderefører rederiet sitt fokus på komfort for mannskapet, med moderne lugarer og tiltak som reduserer støy og vibrasjoner om bord.

Østensjø Rederi og Astilleros Gondan’s samarbeid og felles ønske om å produsere offshorefartøy av høy kvalitet strekker seg over 20 år. Rederiet ser frem til å videreføre det gode partnerskapet med bygging av ny taubåt.

Kontraheringen er i tråd med Østensjø Rederis målsetting om å opprettholde en solid, pålitelig og moderne taubåtflåte som er klar for å møte fremtidens offshore-operasjoner.

Hoveddata:

  • Lengde: 50 m
  • bredde: 17 m
  • 150 tonn bollard pull
  • Dynamisk posisjonering DP-2
  • Moderne lugarer for 14 mannskap (10 enkel-lugarer, 2 dobbeltlugarer)
  • Diesel-elektrisk hybrid fremdriftssystem