Teknisk sjef, Espen Larsen-Hakkebo og daglig leder Agnes Árnadóttir.

Skal bygge helelektrisk trimaran

Brim Explorer får 40 millioner kroner i støtte fra Enova til å bygge verdens to første helelektriske trimaraner med høy fart og lang rekkevidde. Trimaranene er neste generasjon Brim-fartøy og skal klare 100 nautiske mil i 20 knop på én lading.

Publisert Sist oppdatert

– Dette blir et gjennombrudd for helelektrisk hurtigbåttrafikk. Med støtten fra Enova bygger vi videre på våre båtteknologier og konsepter som vil vise at det er mulig å kombinere nullutslipp, høy fart og lang rekkevidde. Dette åpner døren for en ny generasjon hurtigbåter både i Norge og internasjonalt, sier Agnes Árnadóttir, daglig reder og gründer i Brim Explorer.

Skal gå utslippsfritt i Geiranger 

De to Brim fartøyene skal settes i drift i Geirangerfjorden fra 2027, som blir nullutslippssone fra 1. januar 2026.

Skisse av selskapets nye trimaran.

Brim Explorer bruker sine egenutviklede båter som testplattformer, og selskapet har derfor omfattende erfaring med drift av elektriske og hybridelektriske fartøy, og dermed også et teknologisk forsprang. 

Prosjektet skal vise hvordan man kan mangedoble rekkevidden på elektriske hurtigbåter gjennom innovativt skrogdesign, vektoptimalisering, energieffektivisering og installering av vår egen elektriske fremdriftslinje (Brim Tech Direct Drive)

– Prosjektet markerer et viktig skritt i den grønne omstillingen av maritim sektor og en viktig milepæl for Brim Explorer som har som mål å drifte utslippsfritt med hele flåten innen utgangen av 2030. De to nye Brim-båtene vil bli verdens mest energieffektive passasjerskip i sin klasse, sier Espen Larsen-Hakkebo, CTO og gründer i Brim Explorer.

Fakta om fartøyene som skal bygges:

      • Type: Helelektriske
        passasjertrimaraner
      • Lengde: 24 meter
      • Kapasitet: 150 passasjerer
      • Batterikapasitet: 3000 kWh (solid-state
      • Rekkevidde: 100 nautiske mil på én lading
      • Hastighet: 20 knop
      • Fremdrift: Brim Tech Direct Drive – egenutviklede elektromotor, uten gir og med høy virkningsgrad
      • Byggeverft: Ikke kjent Levering: 2027