Hurtigbåtene «Tyrhaug» og «Terningen» skal bygges om til helektrisk drift
Hurtigbåtene «Tyrhaug» og «Terningen» skal bygges om til helektrisk drift

Satser på ombygging til Askøyruta

Fjord1 har etter det Skipsrevyen kjenner til bestemt seg for å bygge om to eldre fartøy til helektrisk drift. Disse skal inn på hurtigbåtruten mellom Askøy og Bergen når de overtar sambandet.

Publisert

I dag er det den dieseldrevne MS «Ekspressen» som seiler de knappe 15 minuttene det tar på overfarten over byfjorden.

I den nye kontrakten skal Fjord1 trafikkere Askøyruten med to helelektriske fartøy. De skal kunne frakte minst 270 passasjerer hver i tillegg til 30 sykler. Det vil også bli flere og hyppigere avganger i rushtiden på ruten.

Fjord1 kan selv velge oppstart for anbudet i tidsrommet 3. juni 2024 til 20. januar 2025. Den nye avtalen har en varighet på 15 år regnet fra 1. januar 2025.

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP