Havila Kystruten AS har fått tildelt 88 millioner kroner i støtte fra Enova

Sævik fikk mest

Per Sævik og Havila Kystruten AS ble vinneren når status etter siste års fordelinger av Enova-midler oppsumeres. Rederiet får 88 millioner kroner til energitilttak på de nye kystrute-skipene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Per Sævik fikk mest fra Enova i 2018. Foto: Havila

Enova har i løpet av de siste 12 månedene gitt 256 millioner kroner øremerket energieffektivisering i skip. I tillegg til støtten til Havila-flåten, er det rederiet The Fjords AS som får mest. Med knappe 23 millioner kroner i støtte til “Legacy of the Fjords” havner de på andreplass Dette er et helelektrisk fartøy etter modell fra forgjengerne, de prisvinnende fartøyene “Vision of the Fjords” og “Future of the Fjords” som begge fikk Skipsrevyens Ship of the Year.

Vilkårene oppfylt

Selv om Havila Kystruten AS etter alt og dømme skal eies og drives av et spanskregistrert selskap, er det ifølge Enova ingenting i veien for at de fire skipene kan tildeles norske Enova-midler.

- Vi stiller som krav at skip som får støtte fra Enova enten skal være registrert i NIS/NOR-registeret, eller at minst 30% av operasjonstiden skal være i Norge, sier seniorrådgiver Ingrid Aune i Enova til Skipsrevyen.

Fakta om Enova-midler

Enova er opprettet for å gi offentlige midler til energieffektiviserende tiltak.

I løpet av de 12 siste månedene har Enova gitt støtte til 752 tiltak.

I sum utgjør støtten 1,65 milliarder kroner

Igjen har dette ført til en energireduksjon på 1,223 TWt

26 rederier har fått tilsammen 256 millioner kroner i energieffektivisering i skip

Transportsektoren viktig

Av de 3 milliardene Enova har til årlig disposisjon, går rundt en tredjedel til transportsektoren. Av dette går en vesentlig del til maritim transport. Ifølge listen som Skipsrevyen har hentet ut fra Enova sine ulike programområder, fremkommer det at skipstransporten ble tildelt 256 millioner kroner det siste året. I tillegg fordeles det midler som går til infrastruktur der landstrøm er en vesentlig del. Bergen Havn fikk til eksempel 55 millioner kroner til bygging av landstrømanlegg. I tillegg til at en rekke fergesamband blir støttet med ladestasjoner.