Illustrasjonsfoto: Helge Martin Markussen

Så mye har den norske flåten steget i verdi på to år

Siden Nor-Shipping for to år siden er det blitt flere bedrifter som eier fartøy, og flere fartøy i den norsk flåten. Det viser en oversikt fra VesselsValue.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mange av landets shipping- og offshorenæringer har oppnådd en vedvarende vekst gjennom noen av de mest turbulente tidene man noen gang har møtt. Siden Nor-Shipping i 2017 har antall norske bedrifter som eier fartøy økt fra 205 til 238.

Den norskeide flåten har vokst med 119 fartøyer, og består nå av  2 055 skip. Tonnasjen på flåten har økt til 47,74 millioner bruttotonn.

De nye fartøyene har økt den samlede norskeide flåteverdien med rundt 31 milliarder kroner, og er nå verdt rundt 400 milliarder norske kroner. Den femte mest verdifulle i verden ifølge VesselsValue.

Illustrasjon: VesselsValue

I den nye rapporten trekker analyseselskapet blant annet frem to norske rederier som har kommet i fokus den siste tiden.

Solstad Offshore

- Markedsforholdene offshore de siste årene har tatt sine toll på norske forsyningsbåteiere, og ikke mer enn OSV-giganten Solstad, skriver analytiker Robert Day.

- I januar 2019 ba Finanstilsynet Solstad om å revaluere hele flåten sin. Dermed ble totalverdien redusert med 850 millioner kroner. Solstad har lenge opprettholdt sine verdsettelsestall for flåten, så denne reduksjonen viser ikke bare Solstads aksept av de fortsatt dårlige markedsforholdene, men også de resulterende eiendomsprisene som er et stort skritt fremover, fortsetter han.

2020 Bulkers

Det Tor Olav Trøim eide selskapet 2020 Bulkers har siden 2017 bestilt åtte nybyggede Capesize Bulkers av New Times Shipyard i Kina, til en verdi på totalt rundt 3,2 milliarder kroner. Skipene er ventet levert mellom september 2019 og mai 2020.

- VesselsValue verdsetter disse fartøyene i dag til 4,1 milliarder kroner, som viser en betydelig verdiøkning siden bestillingsdato, skriver Day.

Pengene fortsetter å komme inn for Trøim. I januar bekreftet 2020 Bulkers at det hadde sikret et langsiktig banklån på 240 millioner amerikanske dollar for sitt Newcastlemax nybyggingsprogram. Fra og med mai har rederiet flyttet til notering på Oslo Børs, og tidligere denne måneden meldte selskapet at de hadde hentet 70,2 millioner dollar i fersk kapital, gjennom en rettet emisjon.