Ved CCB på Mongstad har russiske sjøfolk full tilgang, skriver Avisa Nordhordland.

Russiske mannskap har full tilgang til Mongstad

Hvert år anløper det flere enn 2500 fartøy til oljeraffineriet på Mongstad. På mange av disse er det russisk mannskap, skriver Avisa Nordhordland torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Lokalavisen er kjent med at sivile russiske sjøfolk og høytstående skipsoffiserer går i land på raffineriet og baseområdet på Mongstad. Russiske skip har ikke tilgang til havnene på Mongstad, men det gjelder ikke skip fra andre land med russisk mannskap. 

Kommunikasjonssjef for Equinor sitt anlegg på Mongstad, Benedikte Fanebust Søreide, sier at de ikke stiller krav til nasjonalitet til bemanning på skip. 

- Rederiet eier skipet og har ansvar for bemanning, sier hun. 

Hun opplyser videre at de har prosedyrer på hvordan mannskap på skip blir eskortert direkte fra fartøy og ut av anleggsområdet ved landlov. 

Mannskapet har altså rett til å gå i land, og rederiet har rett til å kunne utføre mannskapsbytte når de ligger til kai. 

Grenseløst naivt

Orlogskaptein Tor Ivar Strømmen.

Forsker og orlogskaptein ved Sjøkrigsskolen, Tor Ivar Strømmen, sier til Avisa Nordhordland at det ikke er noen tvil om at noen russiske mannskapsmedlemmer driver med etterretning i utlandet. Om dette er planlagt og målrettet innhenting, eller indirekte gjennom intervju og avhør varierer. Men innsamling finner uansett sted.

Han mener at når en slipper inn russisk mannskap til Mongstad, så legger en utvilsomt til rette for russisk etterretning.

- Og at de mer eller mindre systematisk kan samle informasjon om kritisk infrastruktur og steder en kan gjøre skade med størst mulig effekt gitt innsats. 

- Det er ikke bra i det hele tatt. Dette inngår dessverre i den ofte grenseløse naiviteten Norge har til sikkerhet, sier Strømmen.