MS «Rygedronningen» Foto: Fjordcruise / Morten Sivertsen

Rødne får millionstøtte fra Enova

Rødne Trafikk AS vil bygge en elektrisk katamaran som skal gå i trafikk i Lysefjorden og Ryfylke. Enova støtter prosjektet med 19.5 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Statsforetaket gir samtidig 10,3 millioner kroner i støtte til Smartly AS til bygging av en ladestasjon i Stavanger havn som skal sikre lading til det nye fartøyet.

-Det er viktig at vi nå får den første nullutslipps-hurtigbåten på vannet. Det kan skape et helt nytt grunnlag for å øke farten i omstilling til nullutslipp på hurtigbåter. Og det viser hvordan en fremoverlent næring griper mulighetene i og bidrar til det grønne skiftet, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen, i en pressemelding torsdag.

Enova har tidligere støttet ulike typer fartøy med batterielektrisk drift.Prosjektet viser at norske miljøer er langt fremme i utviklingen av utslippsfrie fartøy.

-Her strekkes batteriteknologien lenger ved å kunne kjøre i høyere hastigheter over lengre avstander enn vi har sett tidligere. Det gir verdifull læring og vi må bruke erfaringene fra dette prosjektet godt i den videre utviklingen mot utslippsfrie hurtigbåter med enda større fart, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Fakta den nye båten:

  • Investering: 120 Millioner
  • Bygget etter HSC-2000 koden
  • Lengde: 42 meter
  • Bredde: 10,3 meter
  • Antall passasjerer: 297
  • Maksfart: 19,9 knop
  • Batterikapasitet: 2100 KwH– verdens største batteripakke på en hurtigbåt
  • Båten vil gå 50 nautiske mil i en fart på 19 knop på en lading
  • Båten er bygget i karbonfiber med en skrogutforming optimalisert for store batteripakker

Turistrute i opptil 3 timer

Båten, som er utviklet og blir bygd av Brødrene Aa,skal romme 297 passasjerer og et mannskap på fem. Den skal gå i en turistrute med drift i 2,5-3 timer og med en fart opp til 19 knop. Rødne Trafikk planlegger to turer pr dag. Enovastøtten går til kjøp av batterier, el-motor samt styrings- og kjølesystemer.

-Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier Nakstad.

Rødne Trafikk A/S planlegger å starte driften av fartøyet i april 2020.