Regjeringen tar krafttak for klimavennlige hurtigbåter. Foto: Magnus Ellegård-Jacobsen.

Regjeringen tar krafttak for utslippsfrie hurtigbåter

Regjeringen gir støtte for å få utslippsfrie hurtigbåter. Totalt får 7 fylkeskommuner i overkant av 26 millioner i støtte for å gjøre hurtigbåtene mer klimavennlige.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vestland fylkeskommune stikker av med 5,8 millioner til nye kai- og ladeløsninger i Bergen, og planlegging og gjennomføring av innkjøp av utslippsfrie hurtigbåter i Sogn og Fjordane. Dette er et ledd i regjeringens satsing på grønn skipsfart.

- Tradisjonelle hurtigbåter har fire ganger så høye utslipp av CO2 per passasjer per kilometer som flyreiser, sier Høyres Kari Eskeland. Totalt forbrukes 80 millioner liter drivstoff årlig i Norge. Det er et stort potensial for utslippskutt i Norge og internasjonalt ved å utvikle nye energiløsninger for hurtigbåter, og derfor er det ekstra gledelig at regjeringen støtter fylket i det grønne skiftet, og følger opp handlingsplanen for grønn skipsfart, sier Eskeland(H).

Totalt får de sju prosjektene i overkant av 26 millioner kroner i Klimasats-støtte. Tildelingene skal bidra til utvikling av løsninger for både batteri- og hydrogendrevne hurtigbåter fra Oslo til Finnmark.

- Det er fint å se at Vestland fylkeskommune bruker sin innkjøpsmakt til å skape nye bærekraftige og verdiskapende næringer, sier Helge Andre Njåstad (Frp). Vi klarer ikke å gjennomføre det grønne skiftet om selskapene har rød bunnlinje, sier Njåstad.

Vestland fylkeskommune får 5,8 millioner kroner, og mesteparten av pengene havner i Sogn og Fjordane. Der er det flest hurtigbåter, og disse skal nå både bli mer effektive, bedre for forbrukerne og langt grønnere. Støtten skal også se på hvilke nye kai- og ladeløsninger Bergen sentrum kan lege til rette for, slik at bybåt-sambandene kan styrkes.

-I klimakampen er kun seier godt nok, sier Terje Breivik (V). Vi må bruke offentlig innkjøpsmakt for å få klimagassutslippene ned, blant annet ved å legge til rette for vekst av nye næringer. Det er fantastisk å se satsingen til fylkeskommunen på nye hurtigbåter, og at de får statlig støtte, sier Breivik.

Regjeringen hadde satt av 24 millioner kroner til søknader klimavennlige hurtigbåter for 2019. Miljødirektoratet mottok søknader for 77 millioner kroner. Ved å ta litt av potten for 2020, har vi kunnet gi tilsagn om 26 millioner kroner til de beste søknadene i år.

-Hurtigbåter har til nå stått for store utslipp, og derfor er det ekstra gledelig at fylket i større grad støttes opp av staten når de fornyer sambandene, sier Tore Storehaug i Krf. Hurtigbåter binder sammen hele fylket, og da trenger vi å utvikle bærekraftige løsninger. Dette er et glimrende eksempel hvor vi kombinerer klima- og distriktspolitikk, sier Storehaug.

Tar i mot nye søknader nå

Klimasats er en støtteordning for kommuner og fylkeskommuner som vil redusere utslipp av klimagasser og bidra til omstilling til lavutslippssamfunnet. Fram til 15. februar 2020 tar vi imot søknader om støtte til mange ulike typer tiltak i regi av kommuner og fylkeskommuner. Det er 256 millioner kroner i Klimasats-potten for 2020, inkludert 75 millioner kroner til klimavennlige hurtigbåter/grønn skipsfart

Disse får penger:

 

  • Rogaland fylkeskommune får 12 millioner kroner for å bygge om hurtigbåten som trafikkerer Haugesund-Røvær til batteridrift og bygge tilhørende ladeinfrastruktur. Dette vil gi konkrete utslippskutt og kan, så langt vi vet, bli verdens første hurtigbåt drevet med batterier. Erfaringer fra et slikt prosjekt kan ha stor overføringsverdi til andre fylkeskommuner som vurderer ombygging og for rederiet.
  • Trøndelag fylkeskommune får 2,1 millioner kroner til et nasjonalt anskaffelsesprosjekt for utslippsfrie hurtigbåter. Prosjektet skal blant annet utrede mulighetene i innovative anskaffelser og ulike eierskapsmodeller. Både dette prosjektet og prosjektet til Rogaland fylkeskommune bygger videre på kunnskap fra utviklingsprosjektet til Trøndelag.
  • Sogn og Fjordane får 5,2 millioner kroner til planlegging og gjennomføring av innkjøp av utslippsfrie hurtigbåter.
  • Møre og Romsdal fylkeskommune får 2,2 millioner kroner til å forberede anbud på utslippsfri hurtigbåtdrift
  • Finnmark fylkeskommune får 1 million kroner til å forberede innkjøp av ny hydrogendrevet hurtigbåt til sambandet Vadsø-Kirkenes.
  • Oslo kommune får 2,1 millioner kroner til å planlegge infrastruktur for utslippsfrie hurtigbåter i Indre Oslofjord.
  • Hordaland fylkeskommune får 600 000 kroner til et forprosjekt om kai- og ladeløsninger for bybåt-sambandene.