
VARD har signert kontrakt for bygging av kabelleggingsfartøy
VARD har inngått kontrakt med italienske Prysmian Group om å designe og bygge et kabelleggingsfartøy.
Kontraktsverdien er omlag 200 millioner euro. Det nye fartøyet vil bli likt «Leonardo da Vinci» , som VARD leverte til Prysmian i 2021.
Kabelleggingsfartøyet er planlagt levert 1. kvartal 2025.
Prysmian forteller i en pressemelding at «Leonardo da Vinci» har overgått alle forventninger i sitt første driftsår og selskapet kommer nå altså tilbake til VARD for å få et lignende fartøy til flåten sin.
Stolt
Alberto Maestrini, konsernsjef i VARD, er stolt av Prysmians tilbakemeldinger på «Leonardo da Vinci» og den nye kontrakten.
- Vår misjon er å tilrettelegge for bærekraftige maritime operasjoner. At Prysmian Group nå kommer tilbake og plasserer en ny ordre hos oss, beviser at våre fartøy er bidragsytere til at de når sine mål om kvalitet, effektivitet og bærekraft i prosjekter knyttet til kabellegging til havs. Vi ser frem til å ta fatt på dette nye prosjektet sammen med Prysmian Group.
Forpliktet
Prysmian mener at utvikling av smart og bærekraftig infrastruktur i kraftforsyningen er nøkkelen til å muliggjøre det grønne skiftet, og at sjøkabler er en viktig komponent. Som ledende globalt i dette markedet, kjenner de seg forpliktet til å drive innovasjon innen teknologi og er glade for å samarbeide med et verdensomspennende konsern som VARD og Fincantieri.
Det at selskapene er ledende innen bygging av fartøy, forbedrer også Prysmians installasjonsevner oppgir de i sin pressemelding.
Kabelleggingsfartøyet
Det nye fartøyet er spesielt designet for avanserte undervannsoperasjoner. Som Leonardo da Vinci, kan kabelleggingsfartøyet legge kabel på mer enn 3000 meters dybde og det har den største lastekapasiteten for kabel i markedet.
Fartøyet er utviklet for å utføre komplekse installasjonsoperasjoner, støttet av en rekke systemer for tildekking av kabler på havbunnen, inkludert kraftige ploger og toppmoderne posisjoneringssystem.
Fartøyet er designet med optimalt skrog for best mulige sjøegenskaper, kombinert med et redusert miljøavtrykk.
LES OGSÅ:
-
«Monsoon Enabler» levert
Vard har overlevert «Monsoon Enabler» til Edda Wind.
-
Bygger om seismisk forskningsskip for Sanco Shipping
«Sanco Sailor» skal oppgraderes ved Vard Langsten for å styrke operasjonell kapasitet i olje- og gassindustrien.
-
Fortsetter strategisk partnerskap med kontrakt på to hybride SOV-er
VARD kunngjøre en ny kontrakt med North Star. Kontrakten gjelder design og konstruksjon av to hybride Service Operation Vessels (SOV-er).
-
Skal bygge forskningsfartøy
VARD har signert en kontrakt med den verdensomspennende forskningsorganisasjonen Inkfish om design og bygging av et av de mest moderne forskningsfartøyene verden har sett. Fartøytypens nye design har fått betegnelsen VARD 9 33.