
VARD har signert kontrakt for bygging av kabelleggingsfartøy
VARD har inngått kontrakt med italienske Prysmian Group om å designe og bygge et kabelleggingsfartøy.
Kontraktsverdien er omlag 200 millioner euro. Det nye fartøyet vil bli likt «Leonardo da Vinci» , som VARD leverte til Prysmian i 2021.
Kabelleggingsfartøyet er planlagt levert 1. kvartal 2025.
Prysmian forteller i en pressemelding at «Leonardo da Vinci» har overgått alle forventninger i sitt første driftsår og selskapet kommer nå altså tilbake til VARD for å få et lignende fartøy til flåten sin.
Stolt
Alberto Maestrini, konsernsjef i VARD, er stolt av Prysmians tilbakemeldinger på «Leonardo da Vinci» og den nye kontrakten.
- Vår misjon er å tilrettelegge for bærekraftige maritime operasjoner. At Prysmian Group nå kommer tilbake og plasserer en ny ordre hos oss, beviser at våre fartøy er bidragsytere til at de når sine mål om kvalitet, effektivitet og bærekraft i prosjekter knyttet til kabellegging til havs. Vi ser frem til å ta fatt på dette nye prosjektet sammen med Prysmian Group.
Forpliktet
Prysmian mener at utvikling av smart og bærekraftig infrastruktur i kraftforsyningen er nøkkelen til å muliggjøre det grønne skiftet, og at sjøkabler er en viktig komponent. Som ledende globalt i dette markedet, kjenner de seg forpliktet til å drive innovasjon innen teknologi og er glade for å samarbeide med et verdensomspennende konsern som VARD og Fincantieri.
Det at selskapene er ledende innen bygging av fartøy, forbedrer også Prysmians installasjonsevner oppgir de i sin pressemelding.
Kabelleggingsfartøyet
Det nye fartøyet er spesielt designet for avanserte undervannsoperasjoner. Som Leonardo da Vinci, kan kabelleggingsfartøyet legge kabel på mer enn 3000 meters dybde og det har den største lastekapasiteten for kabel i markedet.
Fartøyet er utviklet for å utføre komplekse installasjonsoperasjoner, støttet av en rekke systemer for tildekking av kabler på havbunnen, inkludert kraftige ploger og toppmoderne posisjoneringssystem.
Fartøyet er designet med optimalt skrog for best mulige sjøegenskaper, kombinert med et redusert miljøavtrykk.
LES OGSÅ:
-
Nok en milepæl for VARD
Onsdag 1. november hadde Vard Braila i Romania en stålkappeseremoni for NB 975, et VARD 4 22 design for North Star.
-
Lloyd's skal klasse to CSOV-skip fra Vard
Lloyd's Register er tildelt kontrakt på designvurdering og inspeksjon av to servicefartøy (CSVO-er), som skal bygges av Vard. Skipene forberedes til drift på grønn metanol, og skal leveres til North Star i 2025.
-
Utslippsfrie skipsoperasjoner i havvind
Havvind er bokstavelig talt i vinden. Globalt blir store områder delt opp og konsesjoner blir tilbudt til markedet. I Norge ble nylig konkurransen om havvindkonsesjoner for områdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II kunngjort, og med det går startskuddet for aktivitet på havvind i norsk farvann for alvor.
-
Skal bygge nye servicefartøy for en industri i vinden
VARD skal designe og bygge to hybride Commissioning Service Operation Vessels for Windward Offshore/SeaRenergy Group, skriver VARD i en pressemelding.