
OV «Hekkingen» døpt på tredje forsøk
Det er gått omtrent ett år siden Kystverkets OV «Hekkingen» ble overlevert fra Fitjar Mekaniske Verksted. Torsdag ble fartøyet omsider døpt.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet er spesialdesignet for Kystverkets arbeid langs kysten og kan med sin fullintegrerte batteripakke gå en hel arbeidsdag kun på batteridrift. Hybridløsningen til de siste fartøyene til Kystverket gjør dem unike ikke bare i norsk, men også i internasjonal målestokk.
Gudmor er Elisabeth Aarsæther, direktør i Direktoratet for Sivilt beredskap (DSB).
- Jeg døper deg OV «Hekkingen». Måtte hell og lykke følge deg og ditt mannskap på alle hav, sa gudmoren.
Det gikk likevel ikke helt etter planen da hun skulle knuse flasken i skutesiden. Tre forsøk måtte det til før det gikk som det skulle, og båten var døpt.
Til stede ved dåpen var også en stolt kystdirektør, Einar Vik Arset, i tillegg til representanter for mannskap og verft.

- Rederiet vårt har varierte oppdrag langs kysten. Fartøyene våre skal dekke mange behov. Med OV Hekkingen har vi fått et hybridfartøy i verdensklasse som fører oss enda nærmere visjonen vår om en ren og sikker kyst, sa Arset.
Stor flåtefornyelse
OV «Hekkingen» er fartøy nummer fem av seks i Kystverkets fartøyfornyingsprogram, som erstatter en fartøyflåte fra 70- og begynnelsen av 80-tallet.
Fartøyet er bygget ved Fitjar Mek. Verksted og er spesialdesignet for Kystverkets arbeid på faste og flytende navigasjonsinstallasjoner. I tillegg kan fartøyet bidra innen oljevern med blant annet fast integrert oljeoppsamlingsutstyr. Fartøyet er også tilrettelagt for oppdrag innen generell beredskap, og kan bidra der det kreves, for eksempel innen søk og redning og naturhendelser.
Fartøyet har en høy miljøprofil med blant annet fullintegrert batteripakke som gjør OV «Hekkingen» til et av de absolutt mest miljøvennlige fartøyene i norsk nærskipsfart.
Hybridløsningen er avansert, og spesielt tilrettelagt for Kystverkets drift. Batteripakken sørger for støy- og forurensningsfri strøm om natten, i tillegg til at nær sagt alle typer landstrøm kan benyttes til lading. I daglig drift er batteriene hovedkraftkilde, og lades ved behov av motoren. Det betyr at fartøyet kan ligge en hel arbeidsdag på batteridrift. Løsningen er både gunstig for miljø og økonomi siden drivstofforbruket reduseres kraftig.
OV «Hekkingen» og søsterskipet OV «Ryvingen», som ble levert i 2018, er begge fartøy som langt på veg er med på å sette en ny standard innen skipsindustrien med sine hybridløsninger.
Utstyr:
OV «Hekkingen» er utstyrt med en dieselmotor av typen Bergen Diesel C25:33LA6-1000. Kongsberg har levert en omfattende pakke bestående av propellanlegg, dieselelektrisk system, baugthruster og hovedtavle.
Bergen Hydraulic har levert to kraner av typene Palfinger PK150002M og PK32002ME. Oljevernutstyr kommer fra Lamor. Malingsenteprisen er gjort av Montex, med maling fra Jotun. Elektrisk installasjon er utført av Vassnes. Innredningen av fartøyet er gjort av R&M Ship Interior.
Skroget er bygget i Polen.
OV «Hekkingen» skal primært gå i tjeneste i Midt-Norge, fra Møre og Romsdal til Trøndelag.