Samles om åpen standard for maritime arbeidsplasser

OpenBridge annonserte onsdag lanseringen av OpenBridge 6.1, en viktig milepæl som markerer slutten på plattformens betaperiode. 

Denne siste oppdateringen av det åpne designsystemet signaliserer at OpenBridge nå er et modent system klart for profesjonell utrulling i stor skala innen maritim og annen industri.

Mannskapet på broen, i maskinrommet og i operasjonssentraler på land må forholde seg til et lappeteppe av ulike skjermer, knapper og menysystemer fra forskjellige leverandører. Dette øker risikoen for feilbetjening og ulykker, samtidig som det driver opp kostnadene for opplæring og systemutvikling.

Nå har bransjen fått en felles løsning. Ocean Industries Concept Lab (OICL), lanserer i dag versjon 6.1 av OpenBridge. Dette markerer overgangen fra beta-stadiet til et produksjonsklart system som kan harmonisere alle maritime digitale brukergrensesnitt.

– Industrien har lenge manglet en felles retning for hvordan moderne skipsutstyr skal se ut og betjenes. Med OpenBridge 6.1 har vi nå en komplett verktøykasse som gjør at utstyr fra ulike leverandører fremstår helhetlig for operatøren. Dette er avgjørende for sikkerheten når kompleksiteten om bord øker, sier Kjetil Nordby, professor og leder for OICL.

Konkurrenter samles om felles løsning

Det unike med OpenBridge er den brede oppslutningen i industrien. Over 40 partnere, inkludert tunge norske aktører som vanligvis konkurrerer, har samarbeidet for å utvikle systemet.

- At store aktører går sammen for å løse dette problemet, viser at behovet for standardisering er stort innen brukersentrert digitalisering. Norge har en komplett maritim klynge, og det er derfor naturlig at vi tar den globale ledertrøyen på brukergrensesnitt og menneske-maskin-interaksjon, sier Nordby.

Det er i dag et økende antall bedrifter som bruker standarden aktivt. På siste Nor-Shipping kunne vi telle 22 stands med OpenBridge løsninger. Brunvoll er en av bedriftene som allerede er ute med OpenBridge løsninger på markedet.

- Brunvoll ser at et gjenkjennelig og felles operatørmiljø på tvers av skip, produkter og leverandører gjør hverdagen til skipets besetning både enklere og tryggere. Derfor har vi valgt å bruke OpenBridge på skjermene til våre kontrollsystemer, sier Frode Bloch EVP Engineering Control & Electrical, Brunvoll.

Moderne og effektiv design

For maritim industri handler OpenBridge om gode maritime arbeidsplasser som hever sikkerhet, effektivitet og redusere kostnader. I praksis får brukere av OpenBridge tilgang til et moderne designsystem bestående av ferdige byggeklosser for programvareutvikling. Dette gir en rekke fordeler: 

  • Reduserte utviklingskostnader: Leverandører slipper å finne opp hjulet på nytt for hver knapp og meny.
  • Økt sikkerhet: En knapp eller et kompass ser lik ut enten den kommer fra leverandør A eller B, noe som reduserer sjansen for menneskelige feil i kritiske situasjoner.
  • Enklere integrasjon: Verft og integratorer kan enklere sy sammen systemer fra forskjellige leverandører til en helhetlig arbeidsplass.

Omfatter nå hele skipet - og land

OpenBridge design team

Versjon 6.1 er den mest omfattende oppdateringen hittil. Mens systemet opprinnelig fokuserte på skipsbroen, dekker den nye standarden nå hele spekteret av maritime arbeidsplasser:

  • Nye operasjonsdomener: Full støtte for maskinrom, automasjonssystemer og landbaserte kontrollsentre for fjernstyrte fartøy (Remote Operations).
  • Fremtidsrettet teknologi: Nye komponenter for vindfremdrift, energisparende teknologier og utvidet virkelighet.
  • Samsvar med regelverk: Støtter internasjonale krav til navigasjonsvisning (IEC 62288) og universell utforming.

OpenBridge er "open source" og gratis å ta i bruk. Dette sikrer lav terskel for implementering, både for store systemintegratorer og mindre utstyrsleverandører. – Vi er i ferd med å revolusjonere hvordan arbeidsplasser ser ut på skip over hele verden. Med versjon 6.1 er systemet modent for full utrulling, avslutter Nordby.