Norske brenselceller skal gjøre deepsea-shipping utslippsfri

TECO 2030 og Pherousa Green Shipping signerer forsyningsavtale for å realisere deepsea-shipping med ammoniakk.

Publisert Sist oppdatert

De har signert leveringsavtale for opptil seks moderne, nullutslipp Ultramax dry bulkskip på ca. 63.000 dødvekttonn hver. Hvert fartøy vil være utstyrt med 12 megawatt (MW) TECO 2030 brenselceller for hovedfremdrift om bord, går det fram i en pressemelding.

- Vi er stolte av å signere en fast leveringsavtale for seks fartøy med Pherousa Green Shipping, de er et ungt fremtidsrettet rederi som ønsker å realisere nullutslipp deepsea-shipping. Pherousa er et spennende selskap, med en klar visjon om å bevise at hydrogen og ammoniakk kan brukes til å drive morgendagens deepsea-fartøy, sier en entusiastisk Tore Enger, konsernsjef TECO 2030.

Det TECO 2030 skal levere er en grønn pakke verdt rundt 23 millioner euro per fartøy, skriver de. 

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.
Min side

Kjøp abonnement i vår nettbutikk her

Nettbutikk