Foto: TECO 2030
Norske brenselceller skal gjøre deepsea-shipping utslippsfri
TECO 2030 og Pherousa Green Shipping signerer forsyningsavtale for å realisere deepsea-shipping med ammoniakk.
De har signert leveringsavtale for opptil seks moderne, nullutslipp Ultramax dry bulkskip på ca. 63.000 dødvekttonn hver. Hvert fartøy vil være utstyrt med 12 megawatt (MW) TECO 2030 brenselceller for hovedfremdrift om bord, går det fram i en pressemelding.
- Vi er stolte av å signere en fast leveringsavtale for seks fartøy med Pherousa Green Shipping, de er et ungt fremtidsrettet rederi som ønsker å realisere nullutslipp deepsea-shipping. Pherousa er et spennende selskap, med en klar visjon om å bevise at hydrogen og ammoniakk kan brukes til å drive morgendagens deepsea-fartøy, sier en entusiastisk Tore Enger, konsernsjef TECO 2030.
Det TECO 2030 skal levere er en grønn pakke verdt rundt 23 millioner euro per fartøy, skriver de.