Stål Heggelund fra Norsk Industri, Magne Andersen fra Nordisk Skibsrederforening, Asle B. Strønen fra Norske Skipsverft, Thomas Aa. Rasmussen fra Norges Rederiforbund og Morten Valen Eide fra Wikborg og Rein signerte i dag standardkontrakten SHIP25.

SHIP25 setter ny standard for fremtidens maritime næring

Den norske maritime næringen signerer SHIP25, en oppdatert standardkontrakt som gjør det enklere og tryggere å bygge skip tilpasset dagens krav.

– Norge er en ledende maritim nasjon, med en av verdens mest avanserte flåter. Da er det viktig at kontraktene som ligger til grunn for bygging av skip svarer på de utfordringene rederiene møter, sier Knut Arild Hareide, adm. direktør i Norges Rederiforbund.

Den tidligere standarden, SHIP2000, har vært i bruk i 25 år. Nå erstattes den av SHIP25, en oppdatert kontrakt som er bedre tilpasset dagens krav og utfordringer i skipsbyggingsmarkedet.

Bakgrunnen for den nye kontrakten er at skipsbygging har endret seg betydelig siden årtusenskiftet. Den maritime aktiviteten er god, blant annet drevet frem av næringer som kysttransport og offshore hvor det er økende etterspørsel etter avansert klimateknologi. Samtidig har det vært en rivende utvikling innen havbruksvirksomhet og det forventes økte forsvarsrelaterte investeringer. Byggeprosjektenes innhold og omfang har vokst mye på 25 år, og denne utviklingen forventes å fortsette med høy takt. 

Et viktig steg inn i fremtiden

Norske Skipsverft tok initiativ til å fornye den eksisterende kontrakten. Målet har vært å etablere en standard som reflekterer dagens markedskrav og legger til rette for godt samarbeid mellom rederier og verft.

– Med SHIP25 tar vi et viktig steg inn i fremtiden for norsk skipsbygging, sier Asle B. Strønen, daglig leder i Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft. Styreleder Hans Jørgen Fedog poengterer at SHIP25 en moderne og balansert kontrakt som reflekterer dagens krav til teknologi, bærekraft og sikkerhet. 

Samfunnsutviklingen de siste 25 årene har også satt sitt preg på den nye standardkontrakten. Den nye standarden regulerer blant annet temaer som cybersikkerhet, eksportkontroll, sanksjoner og hensyn til bærekraft og menneskerettigheter. 

Lang tradisjon

Siden 1950-årene har det vært tradisjon i Norge for at skipseiere og skipsbyggere samler seg om en felles, standardisert skipsbyggingskontrakt. Dette har bidratt til effektivt samarbeid og forutsigbarhet i bransjen. Den nye standardkontrakten tar stafettpinnen for å bidra til en effektiv og konkurransedyktig norsk skipsbygging i møte med nye utfordringer og økt etterspørsel.

– En samforent skipskontrakt er viktig fordi den skaper et felles rammeverk og forståelse mellom rederi, verft og utstyrsleverandører i et skipsbyggingsprosjekt. Dette er avgjørende for å sikre effektivitet, kvalitet og risikohåndtering, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri.

Wikborg Rein, Norske Skipsverft og Norsk Industri har representert skipsbyggernes interesser under forhandlingene av SHIP25, mens Nordisk Skibsrederforening og Norges Rederiforbund har representert rederienes interesser.