
Styrket bemanning på MS «Røst»
Norsk Sjøoffiserforbund klagde og fikk medhold.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Spørsmålet om bemanning har vært reist flere ganger for MS «Røst». Nå har Sjøfartsdirektoratet besluttet å omgjøre vedtak om sikkerhetsbemanning på «Røst».
- Det er gledelig at Sjøfartsdirektoratet gav oss medhold i denne klagesaken, skriver viseadministrerende direktør i Norsk Sjøoffiserforbund, Hilde Flåten, på Norsk Sjøoffiserforbunds Facebook-side.
- Vi ser med uro på det våre medlemmer opplever som et konstant press på bemanningen om bord på ferger og hurtigbåter. Vi ser dessverre at kapteinens faglige råd i manges saker ikke tas til følge og at sikkerhetsbemanningen reduseres. Vi mener at hensynet til blant annet HMS bør vektes bedre i bemanningssaker, legger Flåten til.
Sikkerhetsbemanningen om bord på «Røst» omgjøres nå til å omfatte en fører (D3 (II/2,3)), en overstyrmann (D3 (II/2,3)), en maskinsjef (M1 (III/2)), en førstemaskinist (M2 (III/2)) som kan sløyfes når det praktiseres skiftordning, to matroser (II/5) der én matros kan sløyfes når det praktiseres skiftordning, samt to lettmatroser (II/4) der også en lettmatros kan sløyfes når det praktiseres skiftordning.