M/S «Autostrada» levert til engelsk reder fra BMV

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: Spesialskipet som kan laste 500 biler.

Publisert Sist oppdatert

A/S Autovan Shipping Co., London, overtok 10. desember M/S «Autostrada» fra A/S Bergens Mek. Verksteder, og overlevering fant sted på Byfjorden. «Autostrada» er et hyper moderne fartøy av typen Roll on/Roll off (ro/ro) og er resultatet av fire forskjellige virksomheters samarbeid. Båtservice Verft A/S har levert de opprinnelige tegninger, Ugland Management Co. har stått som koordinator på vegne av rederne, skroget er bygget ved Langvik, Sarpsborg Mek. Verksted A/S, Greåker, og BMV avd. Laksevåg har forestått komplett utrustning hva angår innredning, dekksutrustning og maskineri.

Verftet

Bergens Mekaniske Verksted (BMV) var et skipsverft som ble etablert i Solheimsviken i Bergen i 1855. Verftene bygde dampskip i jern. Ved overgangen til år 1900 var det over 1500 arbeidere i sving på verftsområdet. I 1929 ble BMV slått sammen med Laxevaag Maskin & Jernskibsbyggeri på Laksevåg. Aktiviteten var stor ved verftene frem til 1970-tallet, deretter ble det gradvis dårligere tider for tradisjonelle norske skipsverft.

I 1985 ble BMV i Solheimsviken solgt til de ansatte, som drev verftet under navnet Solheimsviken AS frem til 1989. Fra 1989 het selskapet Solbos og skulle ha fokus på boremoduler for oljeplattformer. Men etter et par år stod selskapet uten byggeoppdrag. I 1991 gikk selskapet konkurs og 435 ansatte mistet jobben. Det ble også slutten på 136 år med skipsindustri i Solheimsviken. (Kilde: wikipedia).

Skipet er bygget i henhold til Lloyds Register klasse +100 A1 + LMC «Vehicle Carrier», og maskinromsutrustningen skal tilfredsstille Lloyds Registers klasse UMS (ubemannede maskinrom). Skipet skal gå under engelsk flagg og tilfredsstiller således Department of Trade and Industry`s krav og bestemmelser. 

Hoveddimensjoner er følgende:

Lengde over alt ca. 92,5 m
L.p.p. 85,00 m
Bredde i hoveddekk 13,05 m
Bredde på spant 14,50 m
Dybde til shelterdekk 12,50 m
Dybde til hoveddekk 3,91/3,95 m
Lastekapasitet ca. 500 personbiler

Skipet er konstruert som åpen shelterdekker ca. 600 brt. med to gjennomgående ståldekk og et ombygget værdekk. Det har dobbel bunn, utfallende stevn og tverr hekk. I lasterommet mellom de to gjennomgående ståldekkene er det montert to hengedekk.

Skipet er beregnet for føring av rullende last som biler, campingvogner, trailere etc.

Lasting og lossing foretas over en kombinert regulerbar hekkport/kjørerampe som sammen med en regulerbar pontong  montert inne i skroget gjør det mulig å kjøre direkte inn på hvilket som helst av hengedekkene og hoveddekket.

For innkjøring på det øverste lastedekket som benevnes som garasjedekket, heises ned en hengslet kjørerampe. Denne manøvreres med egen vinsj. Hekkport/kjørerampe og pontong m,anøvreres ved hjelp av hydrauliske jiggvinsjer. Hengedekkene består hver for seg av 28 seksjoner som er delt i senter av skipet, bortsett fra de to akterste seksjonene. Hengedekkene  manøvreres ved hjelp av wiretrekk fra to hydrauliske vinsjer som er montert på øverste dekk akter. Vinsjene skal samtidig gjøre nytte som fortøyningsvinsjer. Hoveddekket er beregnet for 13 tonns akseltrykk, og kan laste trailere og containere.

Fremdriftsmaskineriet består av to Normo dieselmotorer, type LSMC8, koblet i felles gear fra Lohman & Stolterfoth, som driver en vripropell. Kontrahert prøvetursfart i lastet tilstand er 15 knop.

Hjelpemaskineriet består i en Scania Vabis hjelpemotor på 226 HK tilkoblet en generator på 175 kVA. En tilsvarende generator er tilkoblet hovedmaskinanleggets gear. Forut er montert en 300 HK Brunvoll styrepropeller, og ankerspillet er av Norwinch fabrikat.

Maskinrommet er plassert akterut, dekkshuset er plassert på shelterdekk akter og innredet for 14 manns besetning, herav 6 offiserer, hver lugar for èn mann.

Skipet er ellers utstyrt med de mest moderne navigasjonsinstrumenter som 2 stk. Decca radar, Decca Navigator, autopilot, gyrokompass, logg, samt radiotelefoniutstyr.