
– Et alvorlig tilbakeslag for sikkerhet og beredskap
Kystrederiene reagerer med sterk bekymring etter at regjeringen i dag varsler at prosjektet Stad skipstunnel ikke videreføres i Statsbudsjettet.
Etter mange år med planlegging, utredninger og et tydelig stortingsvedtak om byggestart, oppleves beslutningen som et alvorlig tilbakeslag for sikkerheten til sjøfolk, beredskapen langs kysten og for utviklingen av maritim næring.
– Dette er et svært uheldig signal fra regjeringen. Stad Skipstunnel handler ikke bare om tid og transporteffektivitet, men om liv, sikkerhet og nasjonal beredskap. Vi mister et tiltak som ville gjort kystfarten tryggere og mer forutsigbar, sier Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene i en pressemelding.
Stadlandet er kjent som en av de mest værutsatte strekningene langs norskekysten, der Nordsjøen og Norskehavet møtes. Mange fartøy må i dag vente i dagevis på trygg passasje, med store kostnader og risiko for både mannskap og last.
Den planlagte tunnelen – 1,7 kilometer lang og dimensjonert for kystflåten – skal gi en trygg korridor for sjøtrafikk, redusere ulykkesrisikoen og sikre bedre regularitet for gods- og passasjertransport.
Kystrederiene peker på at tunnelen også ville hatt betydning for nasjonal beredskap, ved å sikre forsyningslinjer og tilgang til alternative transportveier i krisesituasjoner.
Regjeringen begrunner beslutningen med økte kostnader, men Kystrederiene mener at den samfunnsmessige verdien langt overstiger utgiftene.
– Når man kun ser på kroner og øre, mister man det store bildet. Dette handler om trygghet, miljø og infrastruktur for generasjoner. Vi ville aldri vurdert å skrote en veiprosjekt-tunnel med tilsvarende sikkerhetsgevinst, sier Borge.
I en undersøkelse blant Kystrederienes medlemmer kommer det frem at hele 80 prosent av respondentene vil bruke tunnelen på reguler basis. Kystrederiene har fortsatt stor tro på at Stortinget vil stå på tidligere lovnader, og at Stad skipstunnel vil bli vedtatt realisert i statsbudsjettet, og at Regjeringen må snu.
– Stad skipstunnel har vært et bredt forankret nasjonalt prosjekt med støtte fra både næringen og lokale myndigheter. Nå er det på høy tid at tunnelen realiseres, avslutter Borge.