Det nye fartøyet skulle etter planen bygges ved Westcon og leveres i 2022. Slik blir det ikke.

Remøy bryter Westcon-kontrakt

Stig Remøy og Rimfrost har brutt kontrakten med verftet Westcon om bygging av en ny krilltråler til én milliard kroner. Dette var ikke verftet klar over. 

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Kystens Næringsliv skal Rimfrost ha brutt kontrakten med Westcon, etter at det oppstod krangel om fartøyet.  

Krangelen handler om finansieringen av nybygget og gjennomføringen av kontrakten, der Rimfrost ikke er fornøyd med måten Westcon 39 har oppfylt sin del av avtalen.

Kansellerte kontrakten 

Fartøyet skulle være klart til bruk i 2022. Med minimale utslipp, varmegjenvinning fra eksos og høy grad av elektrifisering skulle skipet seile fra Tyrkia til Norge for ferdigstilling ved Westcon. Men, det ferdigbygde skipet fortsatt på verftet i Tyrkia.

- Selskapet har en tvist med et norsk byggeverft vedrørende ferdigstillelsen av nybygget i Norge. Kontrakten med skipsverftet er kansellert og kanselleringsoppgjør vil gjennomføres i henhold til kontraktens tvistemekanismer, heter det i Rimfrosts årsmelding for 2022. 

Stig Remøy vil ikke si noe ytterligere utover det som er skrevet i årsmeldingen.

Nytt for Westcon 

Kystens Næringsliv har snakket med daglig leder Jarle Christian Sørhaug i Westcon Group, som forteller at han ikke har fått informasjon om kontraktskanselleringen.

- Det har jeg ikke hørt noe om. Det har hele veien vært dialog med Rimfrost om saken, og vi håper å komme til en løsning, sier Sørhaug.

- Nybygget vil bli ferdigstilt hos et annet norsk verft. Forventet levering er mot slutten av 2023, står det videre i Rimfrosts årsmelding.