
Amerikanere hybridiserer flåten med norsk teknologi
Dette for å redusere energiforbruk og utslipp.
I en pressemelding går det fram at SEACOR Marine har annonsert at de skal kjøpe fire energilagringssystemer fra Kongsberg Maritime AS. Hybridkraftløsningen vil bli installert på fire av SEACOR Marines Platform Supply Vessels (PSV) for å redusere energiforbruk og utslipp.
De fire fartøyene som er inkludert i kontrakten er «SEACOR Ohio», «SEACOR Alps», «SEACOR Andes» og «SEACOR Atlas».
John Gellert, administrerende direktør i SEACOR Marine sier at beslutningen om å utvide hybridflåten er i tråd med selskapets kjerneverdier om innovasjon.
-Vi ønsker å ta lederskap i bruk grønne teknologier i den maritime sektoren. SEACOR Marine var en av de første offshore-selskapene som installerte batterihybridsystemer, og denne avtalen markerer et betydelig skritt i vår innsats for å forbedre operasjonell effektivitet og redusere utslipp fra flåten vår.
Installasjonen forventes å begynne i desember 2024 og vil være fullført innen andre kvartal 2025. Når den er installert, vil mer enn 50 prosent av SEACOR Marines PSV-flåte være hybriddrevet, står det i pressemeldingen.
De fire PSV-ene, alle av Kongsberg Maritime UT771 CDL Design, vil være utstyrt med batterihybriddrift med installasjon av et Deckhouse Energy Storage System og tilhørende sentralbord og thrusterkontrollsystemer.
Oppgraderingen vil også inkludere et nytt Kongsberg Maritime K-Pos Dynamic Positioning (DP) system installert for å erstatte dagens DP-system på alle fire fartøyene.
Fra februar 2024 vil Kongsberg Maritime også oppgradere UT771 CDL «SEACOR Yangtze» med Deckhouse Energy Storage System i Ulsteinvik.
Det amerikanske selskapet Seacor Marine er en leverandør av marine- og støttetransporttjenester til offshore-anlegg over hele verden.
- SEACOR Marine er en av de mest erfarne operatørene av hybrid batterikraftsystemer i offshoremarkedet, og vi er glade for at de igjen har valgt å utvide sin flåte av hybrid PSV-er med Kongsberg Maritime teknologi, seier SVC i Aftermarket sales i Kongsberg Maritime, James Poulton.
- Ved å installere batterikraft kan drivstofforbruket i DP-driftsmodus på disse fartøyene reduseres med så mye som 20 prosent. I tillegg vil ombyggingen inkludere en landtilkobling, som muliggjør tilkobling til strømnettet når du er i havn, noe som i stor grad reduserer mengden motordriftstimer og utslipp fra diesel, sier Poulton.
Les også:
-
Skal bygge helelektrisk trimaran
Brim Explorer får 40 millioner kroner i støtte fra Enova til å bygge verdens to første helelektriske trimaraner med høy fart og lang rekkevidde. Trimaranene er neste generasjon Brim-fartøy og skal klare 100 nautiske mil i 20 knop på én lading.
-
Nytenkning kan få fart på elektriske ferger
Kommersiell direktør i Torghatten, Reidun Svarva, gikk sist uke hardt ut mot manglende finansiering av fergesektoren i Norge. Om ikke hele løsningen, har kanskje selskapet Plug deler av svaret på utfordringen.
-
Fjord Base satser på utslippsfri kran
Fjord Base i Florø investerer i en ny elektrisk mobil havnekran fra Liebherr. Kranen skal både kutte utslipp og styrke effektiviteten i offshore-logistikken.
-
Midt i teknologiendringen under vann: – KI og elektrisk utstyr former fremtiden
Med en solid bakgrunn fra DeepOcean og et sterkt engasjement for ny teknologi og bærekraft, tar Ida Haug Færøy fatt på en ny utfordring i DOF. – Jeg håper å lære, bidra og vokse videre – både faglig og som leder.
-
Møre og Romsdal i kampen om fregattkontraktene: – Made in Norway bør være et krav
Både Vard og Ulstein kan bygge Forsvarets nye fregatter. Nå er de to verftene løftet frem i møter på Stortinget – med bred støtte fra hjemfylket.