Kimek er plassert i Kirkenes på terskelen til Arktis og Russland. Verftet har et nettverk av partnere i Russland og er et av de største nordnorske mekaniske miljøer.

Kimek har fått klarsignal og kan ferdigstille russiske «Saami»

I juni sendte Kimek ut de 15 første oppsigelsene, etter å i mai ha truet med å si opp alle verftets 80 ansatte. Nå har verftet fått klarsignal fra Utenriksdepartementet om å ferdigstille den russiske tråleren «Saami» og kan med det se fremover igjen. 

Publisert

- Ja, siste uka av juni så sendte Kimek ut de 15 første oppsigelsene. Dette er bare kjempetrist, og vi føler med de oppsagte og familiene deres. Heldigvis så vet de at vi har kjempet med nebb og klør for å kunne unngå oppsigelser, men det lot seg dessverre ikke gjøre, skrev direktør ved Kimek, Greger Mannsverk, på verftets Facebook-side i begynnelsen av juli. 

Fikk ikke tillatelse 

I mai søkte Kimek om dispensasjon for å fullføre arbeidet på den russiske tråleren. 

- Å sitte å se på at Europa kjøper gass via rørledning gjennom Ukraina for milliarder i uka, penger som går inn til Russland, gjør situasjonen vår enda mer uforståelig. Regjeringen har ikke gitt oss tillatelse til å ferdigstille «Saami», som ligger i hallen på Kimek. Regjeringen mener vi kan sjøsette båten halvveis sandblåst, uten maling og anoder? Så kan den taues til Murmansk. Enhver med litt kunnskap om fartøy vet at det er uforsvarlig. Vi har fått utarbeidet en rapport fra Tveten Marine, en av landets fremste på fartøy og fartøy sikkerhet. Konklusjonen fra Tveten er at det er uforsvarlig å sjøsette «Saami» uten maling og anoder. UD påstår at Sjøfartsdirektoratet mener det er forsvarlig. Tro om de vet at «Saami» først kan dokkes i Murmansk i 2025? skrev direktøren. 

- Vi var på tur inn i et år med fulle ordrebøker etter to år med corona. Nå skulle vi virkelig legge oss i selen, ansette flere, og arbeide inn mot det grønne skiftet, samt olje og gass! Så kommer regjeringen med en presisering 12. mai som gjør at vi må legge ned vår hovedvirksomhet, og verden går i grus, skrev direktør ved Kimek, Greger Mannsverk, på selskapets Facebook-side.

Kimek omsatte for rundt 100 millioner norske kroner i året fra sine russiske kunder. 

- Vi risikerer å sitte igjen med et fartøy som reder nekter å overta. Vi vil ikke få betalt for arbeidet vi har utført - cirka 5 millioner norske kroner! Først så fjerner regjeringa 70 prosent av vår omsetning over natta, så lar de oss heller ikke ferdigstille fartøyet, slik at vi kan få betalt for arbeidet. 

- Vi skulle ha en sommer med fulle ordrebøker ut året, arbeide hardt og bare kose oss. Men sånn ble det nå engang ikke. Men, vi har vært ute i hardt vær før, så vi skal nok stå han av, fortsatte Mannsverk. 

Kan se fremover igjen 

Etter tre måneder fikk Kimek fredag klarsignal fra Utenriksdepartementet om å ferdigstille «Saami». Dermed kan verftet begynne å konsentrere seg om fremtiden. 

Mannsverk synes det har tatt for lang tid å få godkjenning til denne jobben, uttaler han til Sør-Varanger Avis. Båten skulle ifølge Mannsverk ha vært ute for to og en halv måned siden.

Han forteller at de tre månedene det tok å få godkjenning har vært en forferdelig tid. Fartøyet har blitt holdt som gissel. 

- Det viktigste nå er å få gjort denne jobben, og bli klar til nye oppdrag. Nå vender vi blikket fremover, og bruker kreftene våre på omstilling, sier han til avisen. 

Mannsverk anslår at det vil ta halvannen uke å ferdigstille fartøyet.