
Kalles opp etter sterke kvinner
De to nye Nordlandsexpressbåtene som for tiden er under bygging ved Brødrene Aa i Hyen skal kalles opp etter to sterke, nordnorske kvinner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Tradisjonelt har stedsnavn vært brukt på båtene våre, men vi ønsker å løfte fram to sterke, historiske kvinner, uttaler fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp) på fylkeskommunens hjemmesider.
Navneforslagene som skal sendes inn ved registrering av fartøyene er det SVs gruppeleder i fylkestinget, Marius Meisfjord Jøsevold som står bak. Han foreslår at båtene kalles opp etter forfatteren Serine Regine Normann fra Vesterålen og politikeren Elsa Kristina Laula Renberg fra Helgeland.

- Serine Regine Normann var den første kjente kvinnelige forfatteren fra Nord-Norge. Hennes forfatterskap omfatter 18 bøker – både sosialrealistiske og historiske romaner og fortellinger, sagn og eventyr. Regine Normann er kanskje mest kjent for sine to samlinger med kunsteventyr som flere ganger er gitt ut på nytt, de fleste under tittelen Ringelihorn. Hun var en betydelig litterær skikkelse fra Nordland, argumenterer Meisfjord Jøsevold på fylkeskommunens hjemmesider.
- Elsa Kristina Laula Renberg var en svensk-norsk sørsamisk reineier, organisasjonsbygger, aktivist og politiker. For sin rolle under Samemøtet i 1917 regnes hun som en viktig foregangsperson i kampen for samenes rettigheter, begrunnes oppkallelsen etter Renberg.

Flere kvinner foreslås
Fordi navnene allerede kan være i bruk, sendes det inn tre ulike, rangerte forslag til hver båt. Alle forslagene er navn på nordlandske foregangskvinner. Fartøyene går enn så lenge under betegnelsene NEX1 og NEX2.
NEX1 har Elsa Laula Renberg på førsteplass, etterfulgt av flypioneren Gidsken Jakobsen på andre, og fotograf og politiker Louise Engen på tredjeplass.
NEX2 har Regine Norman på første plass, handelskvinnen Anna Elisabeth Zahl på andreplass og kvinnesakskvinnen Gina Krog på tredjeplass.
Investering på 200 millioner
Hurtigbåtene som skal inn på NEX-sambandet – som knytter Sandesssjøen, Bodø og Svolvær sammen – er for tiden under bygging hos Brødrene Aa i Hyen i Sogn og Fjordane. Båtene er 42, 8 meter lange og har en passasjerkapasitet på 220 personer.
Båtene som skal settes i drift i mars 2019 vil stå for en reduksjon i drivstofforbruk med 40 prosent, og til sammen utgjøre en investering på 200 millioner for Nordland Fylkeskommune.