Skal bygge nok en kabellegger
Kontraktsverdien er på rundt 230 millioner euro.
- Vi samarbeider nok en gang med Prysmian for å kunne utvikle og ta i bruk nye marine forretningsmuligheter. Gjennom dette samarbeidet med kunden, utforsker og designer vi nye avanserte fartøy og løsninger. Dette vil gjøre fartøyene til gode investeringer og muliggjøre bærekraftige muligheter til sjøs. Vi gleder oss til igjen å samarbeide godt med Prysmian, sier administrerende direktør i Vard group, Alberto Maestrini.
Dette er det tredje kabelleggingsfartøyet Prysmian Group har kontrahert med VARD. Det tredje fartøyet er en videreutvikling basert på kunnskap og erfaring fra de to foregående fartøyene Prysmian har kontrahert med VARD, skriver de i en pressemelding.
Fartøyet er designet av Vard Design i Ålesund. Skroget skal bygges ved Vard Shiphyards Romania i Tulcea, mens endelig utrustning, ferdigstillelse og leveranse skal utføres ved et av VARDs verft i Norge.
Grønnere og smartere
Det første fartøyet «Leonardo da Vinci» ble levert fra VARD til Prysmian i 2021. «Monna Lisa» er fortsatt under bygging.
- Som global leder innen kabellegging i sjø, er vi forpliktet til å til å støtte og muliggjøre overgangen til et grønnere og smartere strømnett. Vi er glade for å igjen jobbe med VARD og Fincantieri – som er ledende innen design og bygging av toppmoderne fartøy for offshoremarkedet - for å styrke installasjonskapasiteten vår enda mer, sier Hakan Ozmen, EVP Project BU, Prysmian Group.
Undervannsoperasjoner
Det nye fartøyet er av VARD 9 18 design og spesielt designet for avanserte undervannsoperasjoner. Med en lengde på ca. 185 meter og en bredde på 34 meter, vil det nye fartøyet bli utstyrt med avanserte kabelinstallasjonsløsninger, for eksempel tre karuseller med en total kapasitet på 19.000 tonn.
Løsningene gjør at fartøyet vil ligge i toppen av markedet når det gjelder kabellastekapasitet på slike fartøy, og også redusere transporttiden fra land til arbeidsstedet, står det i pressemeldingen.
Dette vil samlet sett gi bedre effektivitet, hevder de. En pullert på over 180 tonn vil gjøre det mulig for fartøyet å utføre komplekse installasjonsoperasjoner med samtidig kabellegging og nedgraving (opptil 4 kabler) med en rekke bunnploger, noe som gir en uovertruffen optimalisering av offshoreoperasjonene.
Fartøyet vil bli utstyrt med DP3 posisjonerings- og sjøegenskap-systemer og vil være operativt i begynnelsen av 2027.
Tempo og teknologi
Christian Utvik er SVP Sales and Marketing i VARD og har vært ansvarlig for den kommersielle delen av kontrakten:
- VARDs størrelse, tempo, teknologi, den globale integrerte verdikjeden vår - og nære kundepartnerskap slik som det vi har med Prysmian Group, gir både VARD og Prysmian betydelige konkurransefortrinn gjennom levering av de mest avanserte fartøyene. Vi er glade for å ønske Prysmian Powerlink velkommen tilbake til VARD for design og bygging av enda et toppmoderne fartøy.
Underleverandør
Konsernets datterselskaper er også involvert i prosjektet gjennom leveranser av utstyr og løsninger.
Vard Electro leverer en komplett elektrisk systempakke fra produktutvikling via installasjon, til integrasjon og systemoppstart. Den omfattende pakken med SeaQ-produkter inneholder et mangfoldig utvalg av teknologier, som omfatter energi-, kontroll-, bro- og kommunikasjonsløsninger. Målet med leveransen er å sikre trygge og bærekraftige operasjoner til sjøs, med fokus på å optimalisere systemstabilitet og effektivitet, skriver de.
SeaQ-pakken inkluderer et fullt kraft- og fremdriftssystem, inkludert et energilagringssystem med batterier. SeaQ ESS vil gi hybridoperasjoner til sjøs, med mer energieffektiv drift som fører til reduserte utslipp og forbedret drivstofforbruk, skriver de.
Videre vil fartøyet ha et fullt SeaQ Automation-system, inkludert den integrerte SeaQ Bridge for et høyere sikkerhetsnivå og integrering av alle fartøysystemene.
Vard Interiors skal levere interiørløsninger og grønt HVAC R-system med mål om å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet.
Kabelleggerfartøyet er planlagt levert i Q4 2026.
Les også:
-
PSV gjorde et hopp i september
Spotratene for PSVer i Nordsjøen steg med nesten 100.000 kroner per dag i september måned. For AHTS-skipene var det derimot en nedgang.
-
Christian Utvik utnevnt til chief sales officer i Vard
Utvik kommer fra stillingen som senior vice president for Sales.
-
Konvensjonelt drivstoff dominerer fortsatt skipsfarten
Nye tall fra DNVs Alternative Fuel Insights (AFI) viser at sammenlignet med samme tid i fjor er det nesten 25 prosent flere fartøyer som er kontrahert med alternative drivstoffer i 2024. Likevel er det konvensjonelt drivstoff som fortsatt dominerer.
-
Millionerstatning til fergerederiene
Staten er dømt til å betale millionerstatninger til fergerederiene Torghatten Nord og Fjord1, som følge av økte utgifter etter innføringen av CO₂-avgiften på LNG.
-
Gikk på grunn – både personer og fartøy skadet
Tidlig i september i år gikk MS «Nesøy» på land. Ulykken førte til at to personer om bord ble skadet. Nå er årsaken klarlagt.