Et av disse fartøyene blir onsdag kåret til Ship of The Year. Foto: Norled, Ulstein Group

Hvem vinner? I dag kommer svaret

Onsdag klokken 12 avsløres det hvilket skip som blir Skipsrevyens Ship of The Year 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er Skipsrevyens lesere som har nominert de tre fartøyene som har kjempet om tittelen i år, mens det er en fagjury som har valgt ut den endelige vinneren. 

Fagjuryen består av Sverre Steen (professor og Instituttleder for Institutt for Marin Teknikk), Lars Gørvell-Dahll (Bransjesjef Maritim Bransjeforening i Norsk Industri/NHO) og Gustav Erik Blaalid (Juryleder og ansvarlig redaktør i Skipsrevyen)

Her er de tre nominerte i tilfeldig rekkefølge: 

«National Geographic Resolution»

«National Geographic Resolution»

Polarfartøyet «National Geographic Resolution» er søsterskipet til «National Geographic Endurance» , som ble levert fra Ulstein Veft i 2020. Med Polar Class 5 (PC5) er fartøyene i stand til å gå langt inn i polarområda, og dette gjør det mulig for rederiet Lindblad Expeditions å starte sine polarreiser opp til to uker før de andre ekspedisjonscruise-skipene.

Skipet er 124 meter langt og 21 meter bredt og får 69 utvendige lugarer, der de fleste har balkong med skyvedører fra gulv til tak som gir spektakulær utsikt og rikelig med naturlig lys.

Skipet er X-BOW®-skip av CX104-designet fra Ulstein Design & Solutions AS. 

MF «Hydra»

MF «Hydra»

MF «Hydra» ble levert fra Westcon Ølen i sommer. Dette er verdens første hydrogen-elektriske ferje, og går i dag i rute på Hjelmeland – Skipavik – Nesvik-sambandet i Rogaland. Fartøyet kan ta opptil 299 passasjerer og 80 biler. 

Det var i november 2018 det ble klart at Norled hadde vunnet utviklingskontrakten med Statens Vegvesen om utvikling, bygging og drift av en hydrogen-elektrisk ferje hvor minimum 50 prosent av energibehovet dekkes av hydrogen. I  mai 2019 ble det kjent at Norled hadde valgt Westcon Ølen til å bygge ferjen. Skroget er bygget ved Norse Shipbuilding i Tyrkia.

MS «Nexans Aurora» 

MS «Nexans Aurora» 

Siste dagen i mai ble kabelleggingsskipet «Nexans Aurora» overlevert fra Ulstein Verft til Nexans Norway. Fartøyet ble døpt 8. juni med Anne-Lise Aukner som gudmor. 

Det 149,9 meter lange og 31 meter brede fartøyet er spesialisert i transport og installasjon av undersjøiske høyspentkabelsystem og en rekke undersjøiske konstruksjonsoppgaver. «Nexans Aurora» er utstyrt med spesialdesignet utstyr for transport og legging av kabel og umbilical inkludert buntlegging, kabelvern og -spleising. 

Fartøyet vil ha en viktig rolle i Nexans sin forsyning av avanserte undersjøiske høyspentsystem for å støtte elektrifisering, slik som samband mellom land og regionar, fornybare offshore-løsninger og elektrifiseringsløsninger for andre offshore-installasjoner.