
Planlegger den første klimanøytrale seilingen
Hurtigruten vil i oktober gjennomføre den 4000 km lange rundturen Bergen-Kirkenes-Bergen på klimanøytralt biodrivstoff.
29. oktober vil hybridskipet MS «Richard With» kaste loss fra Bergen med 100 prosent avansert biodrivstoff på tankene. Skipet vil gjennomføre den rundt 4 000 km lange rundreisen med bruk av sertifisert fornybart biodrivstoff og batteri.
For å få det til vil skipet på seilasen i forkant bruke opp så mye som mulig av ordninær GMO. Deretter vil det resterende drivstoffet blir isolert på egne tanker før skipet bunkrer 100 prosent HVO100 på de tankene som skal brukes under seilasen.
Skipet vil også være koblet til landstrøm i de havnene der det er tilgjengelig. Hele seilingen blir klimanøytral, og den første noensinne i den tradisjonsrike kystruten.
– Skipene våre seiler allerede på innblandet biodrivstoff, men for første gang gjennomfører vi hele seilingen på rent fornybart biodrivstoff. For oss i Hurtigruten er det viktig å gjøre det vi kan for å redusere utslippene, og denne seilingen er et eksempel på hvordan biodrivstoff kan spille en sentral rolle i å nå de norske klimamålene, sier konsernsjef Hedda Felin i Hurtigruten.
Store utslippskutt
Hurtigruten har investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger i flåten for å redusere utslippet av CO2 og NOx. Parallelt har selskapet gradvis faset inn bruk av biodrivstoff. Denne seilingen vil gå på såkalt HVO100, som er avfallsbasert avansert biodrivstoff fra energileverandøren St1.
– Vår visjon på sikt er å kunne seile helt uten utslipp i normal drift. Avansert biodrivstoff gjør det mulig å oppnå store utslippskutt med den flåten vi har. Dette er utprøvd og sikker teknologi, og sparer samtidig klimaet for store utslipp fra bygging av nye skip, sier Felin.
Biodrivstoffet som Hurtigruten benytter på denne seilingen, er laget av materiale som er en del av det naturlige kretsløpet. Det er per definisjon klimanøytralt.
– Livsløpsanalyser viser at det kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile drivstoff, sier administrerende direktør Lea Rankinen i St1 Norge.