Illustrasjonsfoto
Foto: Bjarte Brask Eriksen/Vestland fylkeskommune
Hurtigbåtforbundet: Nullutslipps-krav vanskelig å følge - hvorfor?
Den kritiske mangelen på ladeinfrastruktur og nettkapasitet er det som bremser utviklingen av hurtiggående nullutslippsfartøy. Det skriver Hurtigbåtforbundet i sitt høringssvar til Samferdselsdepartementet i forbindelse med høringen om krav om nullutslipp av klimagasser fra ferjer og hurtigbåter.
Det var i mai i år Samferdselsdepartementet sendte på høring forslag til nye krav om nullutslipp til ferjer og hurtigbåter. Forslaget innebærer innføring av nullutslippskrav for ferjer så tidlig som mulig og for hurtigbåter fra 1. januar 2025. Det foreslås i tillegg unntak som skal sikre at kravene fungerer best mulig.
I høringssvaret understreker Hurtigbåtforbundet at de er positive til at det stilles krav til nullutslipp av klimagasser fra ferjer og hurtigbåter.
- Men man må i dette tidsbildet ta med seg en vurdering på bærekraft og modenheten for formålstjenlig nullutslippsteknologi for hurtigbåtene. Med viten om at dette er to svært ulike fartøyssegmenter og som per dags dato har svært stor avstand i bærekraftig nullutslipp teknologiløsning, så er det etter vårt syn ikke hensiktsmessig å blande dem sammen i felles krav-omtale, heter det i brevet som er forfattet av daglig leder Bjarne Rygg.