Feiret overlevering med ny kontrakt

Oma Baatbyggeri overleverte torsdag hurtigbåten «Frey» til Norled. Samtidig signerte partene kontrakt på bygging av et nytt fartøy.

Publisert Sist oppdatert

Oma Baatbyggeri AS og Norled AS signerte kontrakten for 2 stk. 30 meter last/passasjerkatamaraner i januar 2022. Søsterskipet til MS «Frey» skal leveres i mai 2023.

Båtene er hybride batterielektriske hurtigbåter som skal trafikkere rutepakke 2, de lokale hurtigbåtrutene, i gamle Sogn, heter det i en pressemelding.

Vestland fylkeskommune og Skyss har på dette sambandet gått i spissen når det gjelder miljøkrav til hurtigbåter, med mål om å både kutte klimagassutslipp og å stimulere til nyskaping.

Rutepakke 2 båtene bygger videre på Oma sitt kombikatamarankonsept som båtbyggeriet har bygget og levert mange av, tilbake til 2001, og som seiler langs den langstrakte norskekysten. Båtene har kapasitet til å frakte vogntog på 22 tonn, alternativt 7 personbiler i kombinasjon med 72 passasjerer.

MS «Frey»
MS «Frey»

RP2 båtene leveres med hybride batterielektriske fremdriftsanlegg. I motsetning til tidligere leverte fartøy med konvensjonelle fremdriftsanlegg. Dette gjør at båtene kan gå med null utslipp av CO2 og 100% elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere.

Båtene er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100% resirkulerbart. Det sterke men lette byggematerialet er optimalt ved bygging av hurtigbåter og takler fint et akseltrykk på 12 tonn på akterdekket. Ettersom båtene er lette, er de utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting/lossing av tunge vogntog.

I tillegg til det store bildekket, har fartøyet kran og lasterom. Passasjerkapasiteten er 72, service fart er 22 knop og lengden på fartøyet er 30 meter.

Interiør MS «Frey»
Interiør MS «Frey»

Signerte ny kontrakt

Parallelt med levering av nybygget MS «Frey» til Norled AS, har Oma Baatbyggeri signert kontrakt med Norled for leveranse av en hybrid batterielektrisk hurtigbåt.

Båten skal trafikkere i sambandet Trondheim – Vanvikan i Trøndelag.

Båten bygger videre på Oma Baatbyggeri sine tidligere hurtigbåter som det er levert mange av. Båten har kapasitet til å frakte 140 passasjerer.

Båten leveres med hybride batterielektriske fremdriftsanlegg og skal i den forbindelse utrustes med batteribyttesystem, som gjør at båtene kan gå med null utslipp av CO2 og 100% elektrisk drift i den ruten som den skal trafikkere.

Båten er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100% resirkulerbart. Det sterke men lette byggematerialet er optimalt ved bygging av hurtigbåter.

Passasjerkapasiteten er 140, service fart er 23 knop og lengden på fartøyet er 28 meter.

Med denne ordren sikrer Oma Baatbyggeri god beskjeftigelse frem til våren 2024.

Illustrasjon av den nye batterielektriske hurtigbåten Oma Baatbyggeri skal levere til Norled
Illustrasjon av den nye batterielektriske hurtigbåten Oma Baatbyggeri skal levere til Norled