Hukkelberg Boats har levert «Toppskarv II» til Statens naturoppsyn.

Hukkelberg leverer søsterfartøy til Statens naturoppsyn

Miljødirektoratet v/Statens naturoppsyn har overtatt en ny hurtiggående patruljebåt fra Brødrene Hukkelberg på Aukra og båten har fått navnet «Toppskarv II». Det er verftets bygg nummer 208. Fartøyet er et søsterfartøy til leveransen av «Lunde» i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Akkurat som «Lunde», skal også «Toppskarv II» benyttes til patrulje- og oppsynsoppdrag samt en rekke andre oppgaver som pålegges Statens naturoppsyn. Fartøyet får hjemmehavn i Namsos.

Skreddersydd design

Båten som er av type Flying Fish 40 Patrol, har en lengde på rundt 12 meter, og er utrustet for et mannskap på 2 personer. Den skal i hovedsak utføre patruljering i område fra Agdenes og opp til Nordlandskysten. Båten er meget funksjonell for oppgavene en skal løse. Overbygget er bygget med hvileplasser, salong, pantry og toalett med dusj.

«Toppskarv II» er utrustet med hydraulisk garn og line haler, søkelyskaster, ankervinsj, bauglem, dykkerleider og lettbåt i hekkslipp.

Bærekraftig konsept

- Det er lagt vekt på at denne fartøystypen skal ivareta miljøaspektet, sier Knut Magne Thomassen i Statens naturoppsyn. - Vi har lagt vekt på en løsning som kan støtte et bredt spekter av oppgaver og å øke Statens naturoppsyn sin kapasitet og vår evne til å bistå med øvrige sivile beredskapsfunksjoner. For å gjøre løsningen miljørettet, har vi gått for et sterkt aluminiums skrog som har svært lang levetid i krevende operasjoner. Selv om båten er kompakt og kan klare seg med mindre motorisering, har lang rekkevidde og er tilpasset slik at man får plass til alle nødvendige funksjoner for tjenesten, uten bruk av mer ressurser enn nødvendig.

Båten den erstatter var både tyngre og lengre og hadde større maskineri.

Fra venstre: Knut Magne Thomassen, Odd Magne Kvålshagen og Tore Hukkelberg.

Manøvreringsdyktig med vannjet

- «Toppskarv II» har både god servicefart og er svært manøvreringsdyktig med vannjetsystem fra Hamilton. Utover baugthruster, har båten et elektronisk styresystem som gjør det enkelt å fin-navigere båten og holde den dynamisk i posisjon, sier Øyvind Hukkelberg.

- Vi har samarbeidet godt med Statens naturoppsyn om å få til det beste resultatet og kombinasjonen av erfaringer har bidratt til dette. Statens naturoppsyn er flinke til å spesifisere krav til en slik båt som skal kunne brukes i krevende forhold, forteller Tore Hukkelberg.

- Miljødirektoratet har stor tro på at også denne nye patruljebåten vil bli et effektivt redskap i et værhardt område av kysten. Samhandlingen med Brødrene Hukkelberg har vært særdeles godt gjennom hele prosjektet, sier Knut Magne Thomassen v/Statens naturoppsyn.

Utvider porteføljen

I tillegg til det nye patruljefartøyet, har Brødr. Hukkelberg flere spennende prosjekter på gang. «

- Vi er i gang med bygging av en større skrogmodell som skal brukes til dykkeroppdrag, samt at vi har under bygging personellbåter og en ny passasjerbåt, avslutter Øyvind Hukkelberg.