Løsningen er basert på 200 kW brenselcellemoduler i hydrogen, og kan for eksempel settes opp med 1 000 kW effekt i en standard 20-fot lang fraktkontainer.
Løsningen er basert på 200 kW brenselcellemoduler i hydrogen, og kan for eksempel settes opp med 1 000 kW effekt i en standard 20-fot lang fraktkontainer.

HAV Hydrogen skal lansere kontainerbasert hydrogensystem for skip

HAV Hydrogen offentliggjør i dag, 30. august, at selskapet kommer til å lansere et hydrogen (H2) energisystem som skal installeres i en kontainer og stå på dekk om bord skip. Målet er å fremskynde kommersiell bruk av hydrogen som skipsdrivstoff.

Publisert

– Et energisystem i container på dekk er vårt svar til redere som ønsker et ettermonterbart alternativ til fartøy som ikke er forberedt for en konvensjonell retrofit-installasjon under dekk. Da representerer kontainerløsningen vår vesentlig lavere kostnader og risiko. Mens for nybygg kan det være en løsning som reduserer risiko og kompleksitet assosiert med en teknologi som er ny for de fleste skipsverft, sier Kristian Osnes, administrerende direktør i HAV Hydrogen, som er en systemintegrator for marine brenselcelleløsninger.

HAV Hydrogens kontainerløsning er en frittstående, skalerbar kraftforsyning der alle støtte- og sikkerhetssystemer samt elektrisk strømstyring er inkludert. Løsningen er basert på 200 kW brenselcellemoduler i hydrogen, og kan for eksempel settes opp med 1 000 kW effekt i en standard 20-fot lang fraktkontainer.

Ved å bruke større kontainere, eller sette flere kontainere sammen, kan man lage energisystemer med høyere effekt. Installert effekt kan anvendes til skipets fremdriftssystem eller til ekstra strømforsyning om bord fartøyet. Utgangseffekt vil bli dimensjonert for å gi optimal nullutslippseffekt til ønskede driftssituasjoner, seilingsmønstre og type fartøy.

– Den kontainerbaserte løsningen vår kan være snarveien til nullutslipp for mange typer fartøy. Den er enkel å installere og gir kunder en kortere vei gjennom den krevende godkjenningsprosessen for hydrogensystemer, samt at man reduserer risiko betraktelig gjennom å få en nøkkelferdig fastprisløsning. Det vil igjen gjøre oss i stand til å bruke ulike finansieringsmodeller som vi mener er nødvendige for å få nullutslippsmarkedet opp og stå, sier Osnes.

Som systemintegrator for marine brenselcelleløsninger kan HAV Hydrogen tilby støtte til redere, skipsdesignere og verft for å sørge for en optimal design-, integrasjons- og installasjonsprosess.

Løsningen med hydrogensystem i kontainer er bygd på det hydrogenbaserte energisystemet som er utviklet i det banebrytende FreeCO2ast-prosjektet, som har utviklet et maritimt hydrogenbasert energisystem som har en tank med flytende hydrogen under dekk.

Tidligere i år utstedte Sjøfartstilsynet og DNV foreløpig godkjenning for systemet som skal stå under dekk.