Maritim Forskning:
Bruker kunstig intelligens for å fremme bruken av vindenergi i maritim industri
Forskere fra Universitetet i Granada, Spania og Centre for High North Logistics, Nord Universitet (CHNL), Bodø har designet en AI-modell som simulerer beslutningsprosessen til rederiene for å adoptere grønn energi, ved bruk av data fra ruter i Nordsjøen.
De har identifisert fremgangsmåter for å øke antallet skip som anskaffer vinddrevet teknologi med opptil 45% på 30 år.
Spansk-norsk samarbeid
Forskere fra Universitetet i Granada (UGR), Spania og Centre for High North Logistics (CHNL) i Bodø har brukt kunstig intelligens (AI) for å fremme bruken av teknologi basert på vindenergi i maritim industri for å redusere forbruket av fossile drivstoff.
Arbeidet deres har vist at uten offentlig eller ekstern intervensjon fra de kompetente myndighetene, er adopsjonen av denne teknologien veldig begrenset, siden bare 5% av skipene ville adoptere en av vinddriftsteknologiene som eksisterer i dag innen 30 år. Imidlertid, ved å bruke politikk som subsidier for installasjonskostnader, effekter av nettverksaktiviteter i sektoren og avgifter på fossilt brensel, kunne opptil 50% av fartøyene adoptere en av de utforskede teknologiene, en økning på 45 prosent.
Fokus på Nordsjø-trafikk
Forskeren ved UGR, Manuel Chica, sammen med forskerne Roberto Rivas-Hermann og Ning Lin fra Nord Universitet og Centre for High North Logistics (CHNL) i Bodø, har publisert resultatene av dette arbeidet i det prestisjetunge tidsskriftet Technological Forecasting & Social Change.
Studien er basert på mellomstore og store fartøy som allerede er bygget (retrofit) og fokuserer på de som seiler i Nordsjøen. Denne studien er en del av det europeiske Interreg WASP-prosjektet, hvor UGR-forskeren Manuel Chica er vitenskapelig rådgiver, og CHNL er partner i.
30-års perspektiv
Simuleringsmodellene som ble utviklet, ble brukt for et 30-års perspektiv og vurderte flere alternativer for vinddriftsteknologi basert på data fra WASP-prosjektet om teknologier som Flettner-rotorer, Ventifoil og Wingsail, samt faktiske data om energiforbruk, alder og vekt på over 6000 skip, hentet fra Clarkson-databasen, sektorens referanse.
Modellen simulerer rederienes beslutningsprosess i to trinn. I det første trinnet inkorporerer den kunnskap om teknologien, effektene av teknologiens nettverksaktiviteter og den sosiale påvirkningen fra andre rederier som allerede kjenner til eller har inkorporert den grønne teknologien i spørsmålet. I det andre trinnet inkluderer simuleringen i de endelige beslutningsprosessene variabler og metoder for maritim økonomi, nyttemaksimering, og forventet avkastning på investeringen.
Konklusjoner
Takket være datamodellering fant de ut at det er mer effektivt å redusere installasjonskostnadene for teknologien enn å øke avgiftene på drivstoff, hovedsakelig fordi denne teknologien ikke fullt ut erstatter bruken av fossilt drivstoff og installasjonskostnadene er fortsatt høye. Til slutt viser forskningen at det å øke kunnskapen om teknologien gjennom innflytelsesnettverk og europeiske nettverksaktiviteter i sektoren favoriserer adopsjonen av Ventifoil, den mest kostnadseffektive teknologien, i forhold til andre som Wingsail som selv om den sparer mest fossilt drivstoff i det lange løp, har høyere installasjons- og vedlikeholdskostnader.
Til slutt understreker forfatterne at resultatene som er oppnådd her, kan brukes på andre typer grønn teknologi og industrielle og sivile sektorer.
Les også:
-
Fritidbåtplattformen: Et stort skritt mot sikrere farvann
Norge har fått sin første digitaliserte kunnskapsbase om fritidbåtsulykker til sjøs. Den vil kunne fortelle oss hvordan ulykker med fritidsbåter mest effektivt kan forebygges.
-
Manglende kontroll på kompetansen til maritime offiserer
Retningslinjene som skal sikre at offiserer om bord i skip innehar nødvendig erfaring og kompetanse er ikke presise nok. Det kan sette skipsfarten i fare.
-
Digitalisering av industrien for å øke bærekraft og produktivitet
Den maritime industrien opplever en betydelig transformasjon drevet av digital teknologi, som øker bærekraft og effektivitet. Teknologier som Cloud computing, Internett of Things (IoT), Big Data, Virtual og Augmented Reality og ulike former for kunstig intelligens revolusjonerer sektoren.