Illustrasjonsfoto: Spar Shipping

Flere nybygg til Spar Shipping

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Spar Shipping-gruppen i Bergen øker bestillingene av bulkskip i 64.000 dwt-størrelsen i Kina. Det dreier seg om to opsjoner ved Jiangsu Hantong Ship Heavy Industri Co. som nå er erklært og altså blir til faste ordre. Skipene som blir NIS-registrert, skal leveres i 2015 og 2016. Etter hva Skipsrevyen kjenner til, ligger prisleiet på mellom 24 og 25 millioner dollar pr. skip. Det er samme pris som rederiet oppnådde da de i juni i fjor bestilte to tilsvarende Ultramax-skip.

Da rederiet bestilte de to skipene i fjor sikret de seg rett til å bygge ytterligere seks skip. Det er to av disse opsjonen som nå benyttes.

Det skipseiende selskapet i Spar Shipping-gruppen, Spar Shipholding AS, har tidligere fått levert to serier med nybygg fra andre kinesiske verft, Chengxi og Dayang.

Etter salg av eldre bulkskip teller flåten i dag 23 skip.  Rederiet satser på utleie av skipene for lengre perioder, men har måttet ta skip tilbake på grunn av manglende betalingsvilje blant enkelte befraktere som har kommet opp i økonomiske problemer som følge av shipping/finanskrisen. Det gjelder blant annet PanOcean (tidligere STX Pan Ocean)  som har innleid flere skip fra Spar Shipping, og som ble tatt under rettslig konkursbeskyttelse gjennom en lokal variant av den amerikanske Chapter 11-ordningen.

Skipene som rederiet har fått tilbakelevert av flere befraktere seiler i ulike pooler hos andre rederier i påvente av at markedet blir så bra at rederiet igjen kan forsøke å finne lønnsom langsiktig beskjeftigelse. Blant annet har noen Spar Shipping-skip seilt i Torvald Klaveness-gruppens Bulkhandling. Nå seiler flere skip i pool innen Navig8-systemet i Singapore.  Det er skip som var på langsiktig leie til det kinesiske Grand China Logistics, men ble tatt tilbake da kineserne stanset betalingene.

I alt seiler 16 Spar Shipping-skip innen pooler innen Navig8-systemet.