Havyard Design 936, i sjøsetting prosess. Foto: Havyard

Første ferge på sambandet Hareid-Sulesund er sjøsatt

Skipsverftet Cemre i Tyrkia sjøsatte i dag skroget til den første av i alt fem Havyard 936 batteriferger som skal gå i sambandene Hareid-Sulesund og Aursnes-Magerholm på Sunnmøre. Nå slepes den til Norge for utrustning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er Havyards første fergedesign av i alt tolv for Fjord1. Ferge nummer to sjøsettes om en måned, og begge fergene skal leveres i slutten av 2018 og være klare til oppstart på ruten 1. januar.  Fergen skal kunne frakte 120 biler så effektivt som mulig over fjorden, og det har vært stort fokus på minimalt energiforbruk i utviklingen av designet. Fergen er også en del av det grønne skiftet som skjer i norsk fergedrift, og vil med sin batteridrift gi et solid bidrag til miljøet.

Sjøsetting

Skroget til fergen er bygget av Cemre Shipyard i Tyrkia, en partner som snart har bygget 50 skrog for Havyard siden 2005. Sjøsettingen gikk strålende, og nå ser prosjektleder Erlend Hatleberg ved Havyard Ship Technology frem til å starte utrustningen i Norge; - Tiden vi har til gjennomføring på dette prosjektet gir ikke rom for noen forsinkelser, og vi er svært fornøgde med at skroget er levert på plan. Nå gleder vi oss til å få skroget hjem og gå i gang med den til nå største fergen og batteriinstallasjonen vi har hatt.

Høy andel egne produkter

I tillegg til at Havyard både designer og bygger fergen, har også området Power & Control store leveranser; Norwegian Electric Systems (NES) har full leveranse av fremdriftssystemet, som omhandler blant annet batterisystemer, generatorer, DC taver, ladesystem med mer.

Rolls Royce leverer AutoCross system til Fjord 1 på HD 936 fergen.