Slik ser den elektriske redningsbåten ut

Lanserer elektrisk redningsbåt

VIKING Norsafe og den norske el-båtmotorprodusenten Evoy har lansert det som trolig er verdens første elektriske redningsbåt. Nå jobber de for å få den godkjent til bruk.

Publisert Sist oppdatert

Arendal-baserte VIKING Norsafe har lansert en ny redningsbåt med 100% elektrisk motorkraft. Båten har fått navnet E-Mako-655 og er utstyrt med en helelektrisk utenbordsmotor produsert av norske Evoy.

Danske VIKING overtok norske Norsafe i 2018, og samlet har de to selskapene mer enn 60 års erfaring med å utvikle sikkerhetsløsninger for offshore og maritim næring. VIKING Norsafe produserer allerede elektriske livbåter for flere kunder.

Mange fordeler

De mener det er på tide at også redningsbåter leveres med elektrisk drivkraft, selv om dagens internasjonale regelverk foreløpig ikke tillater dette.

– Elektrisk er mer forutsigbart, krever mindre vedlikehold og er bedre for miljøet. På samme måte som en livbåt, kan redningsbåter ofte bli stående i lengre perioder uten å bli brukt. Bensin- og dieselmotorer vil da ha en større risiko for å ikke starte når du først trenger den, enn en elektrisk motor, sier Erik Mostert, leder for forskning og utvikling i VIKING Norsafe.

Det er det norske selskapet Evoy som har produsert motoren. Evoy produserer både innenbords og utenbords el-motorer for båtindustrien, lanserte sin første motor i 2019 og kom nylig med en utenbords elmotor med 300 hk.

– Vi er veldig spente på samarbeidet med VIKING. De er en bastion innen maritim sikkerhet, og vi er stolte og ydmyke over at de har valgt Evoy til å demonstrere for resten av bransjen at elektrisk er en levedyktig løsning allerede i dag, sier Leif A. Stavøstrand, medgründer og administrerende direktør i Evoy.

Utfordrer regelverket

Redningsbåten ligger i disse dager til havn i Arendal, der VIKING Norsafe bruker den som demonstrasjonsbåt til interesserte aktører i bransjen. Bruk av redningsbåter er regulert av IMO (International Maritime Organization) og den såkalte SOLAS-konvensjonen, og dagens regelverk sier at en redningsbåt skal ha minst én forbrenningsmotor.

– Vi ønsker å utfordre dette regelverket, fordi vi mener det er foreldet. Vi regner ikke med å få gjennomslag med det første, men tror det på sikt vil være umulig å overse de åpenbare fordelene elektriske motorer tilbyr, sier Mostert.

Denne høsten gjennomfører også DNV omfattende sikkerhetstester av E-Mako-655.