– Et alvorlig tilbakeslag for IMO

Det lyktes ikke å komme i havn med skipsfartens internasjonale klimaavtale. Det ble klart etter at flere land støttet en utsettelse under det avgjørende IMO-møtet i London fredag.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et alvorlig tilbakeslag for det internasjonale klimaarbeidet i skipsfarten. IMO NZF er et viktig forslag for å sikre global regulering av utslipp. At det ikke ble vedtatt nå er svært skuffende, og vi forventer at medlemslandene bruker tiden det neste året til å finne en løsning, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen uttrykker også skuffelse over utfallet.

– Dette var ikke det resultatet vi ønsket oss. Vi har jobbet lenge for å få på plass denne avtalen og utsettelse nå skaper bare usikkerhet. Globale problemer trenger globale løsninger. Den klimaavtalen som lå på bordet var gjennomarbeidet og god, og en beslutning mange har ventet på, sier Bjelland Eriksen.

IMO NZF, eller Net-Zero Framework, er utviklet for å redusere klimagassutslipp i skipsfarten gjennom en kombinasjon av krav til lavere drivstoffintensitet og en global pris på utslipp. Inntektene skal tilbakeføres til næringen gjennom støtteordninger for null- og nær-nullutslippsløsninger og bidra til en rettferdig og inkluderende omstilling.

Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.

En rekke svært sentrale land, blant annet USA, jobbet aktivt mot et vedtak. Det ekstraordinære møtet i IMO ble derfor avsluttet uten enighet om det nye klimarammeverket. Avstemningen er utsatt til høsten 2026.

Ber medlemslandene ta ansvar

Norges Rederiforbund har lenge vært en tydelig forkjemper for globale løsninger fremfor nasjonale og regionale særregler. Forbundet ber nå medlemslandene i IMO ta ansvar og sørge for at rammeverket vedtas om et år.

– Vi oppfordrer alle medlemsland til å bruke det neste året godt. Det er avgjørende å finne nødvendige kompromisser og sikre at forslaget faktisk blir vedtatt neste gang. Verden trenger et rettferdig og forutsigbart rammeverk for skipsfarten. Utsettelsen gjør det vanskeligere å planlegge investeringer og svekker tempoet i det grønne skiftet, sier Hareide.

Skipsfarten trenger forutsigbarhet

Blant rederiene er det også stor skuffelse over at rammeverket ikke ble vedtatt.

– Et globalt regelverk er det viktigste virkemiddelet vi kan få for å sikre rettferdig konkurranse og få hele næringen med. Utsettelsen betyr at vi fortsatt står uten nødvendig forutsigbarhet i et avgjørende tiår for klimaarbeidet, sier president i Rederiforbundet og administrerende direktør i Odfjell SE, Harald Fotland.

– Norge vil fortsette å legge inn stor innsats for at verden vedtar en global klimaavtale for skipsfarten. Klimakrisen er reell og økende, og vi trenger mer – ikke mindre – internasjonalt samarbeid, sier Bjelland Eriksen.