
Doblet resultat og fulle ordrebøker for Rem Offshore
Selskapet rapporterer nesten dobling av årsresultatet og økende ordrebok.
Rem Offshore la nylig frem et sterkt regnskap for 2024. Inntektene økte med nesten en halv milliard kroner sammenliknet med året før, og både driftsresultat og bunnlinje viser kraftig vekst. Konsernet ser lyst på videre vekst i 2025.
Selskapet hadde driftsinntekter på 1,82 milliarder kroner i 2024, opp fra 1,38 milliarder året før. EBITDA steg fra 774 millioner til 1,15 milliarder kroner. Årsresultatet ble 667 millioner kroner – nær en dobling fra 343 millioner i 2023.
– Den positive utviklingen vi har sett de siste årene fortsatte gjennom hele 2024. Vi har hatt høy etterspørsel etter fartøyene våre og har lyktes godt med å sikre attraktive kontrakter, sier Rem Offshore i en uttalelse.
Høy aktivitet og stor flåte
Flåteutnyttelsen i 2024 lå på 94 prosent. Ved utgangen av året besto flåten av 21 moderne fartøy innenfor fornybar energi, subsea, olje- og gasservice samt seismikk. I løpet av fjoråret ble tre nye fartøy kontrahert: to nullutslipps subsea-fartøy og ett lavutslipps walk-to-work-fartøy, med levering i 2026 og 2027.
Selskapet teller nå rundt 750 ansatte, hvorav cirka 700 er sjøfolk. Hovedkontoret ligger i Fosnavåg, og selskapet har et fullt integrert avdelingskontor i Varna, Bulgaria.
Milliardkontrakter og nybygg
Alle fartøyene er nå i drift, og ordreboken vokser videre. Blant nye kontrakter finner man en 3+2-årig avtale for vindfartøyet Rem Energy, ettårige forlengelser for seismikkfartøyet Rem Andes og forsyningsfartøyet Rem Arctic. Disse bidrar samlet til å løfte den faste ordrebeholdningen til 5,5 milliarder kroner. Inkludert opsjoner er den totale ordreboken nå på 8,5 milliarder.
Tidligere i år solgte selskapet forsyningsfartøyet Rem Supporter med en gevinst på om lag 250 millioner kroner. Nybyggingsprogrammet er ifølge selskapet fullt finansiert.
Treårig Equinor-kontrakt
Et av selskapets fartøy, Rem Inspector, har nylig startet på en treårig kontrakt med DOF og Equinor. Fartøyet er oppgradert for å utføre inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR) på norsk sokkel. Forrige fredag seilte Rem Inspector ut fra Ågotnes med mannskap og representanter fra Equinor og DOF om bord, for å starte de første ROV-inspeksjonene.