Milliondryss fra Enova skal elektrifisere fartøy
Blant støttemottakerne er det turistfartøy, fôrfartøy, en selvlosser og flere bulkskip.
– Vi ønsker en raskere innfasing av nullutslippsteknologi i maritim transport. Det gjelder særlige innovative elektrifiseringskonsepter av fartøy og teknologier for bruk av hydrogenbaserte energibærere. Enova støtter dem som går foran, og vi vil øke og framskynde utvikling og bruk av ny og innovativ teknologi som muliggjør utslippsfri maritim transport, sier Rune Holmen, leder maritim transport i Enova.
Enova tildeler i alt 76,7 millioner kroner i støtte til elektrifisering av sju nye fartøyer gjennom støtteprogrammet «Elektrifisering av sjøtransport».
Støtteprogrammet bidrar til at kommersiell bruk av batterier om bord på skip skjer hurtigere og i et økt omfang enn de ellers ville blitt, samt bidra til markedsopptak av batteriløsninger i alle fartøysegment. Programmet skal også bidra til utvikling og demonstrasjon av teknologi som gir økt hybridiseringsgrad eller større bruksområder for batteri, skriver Enova i en pressemelding.
Støttemottakerne
Eidsvaag AS får 23,2 millioner kroner til batterihybridisering og energieffektivisering av fôrfartøy. De opererer skip som transporterer fiskefôr fra fabrikker ut til oppdrettsanlegg langs norskekysten.
Støtten vil gå til bygging av to nye fôrfartøy som er spesialdesignet for formålet. Med en batterihybridløsning, andre energieffektiviserende tiltak som optimalisert varmegjenvinningssystem med CO2-varmepumpe, samt elektrisk gravemaskin - kan fartøyet redusere klimagassutslipp i drift og på sikt opereres med nullutslipp i perioder.
Elektrifisering
Roslagen Shipping får 11 millioner kroner til MS «Sandtroll». De skal gjøre oppgraderinger og levetidsforlengelse av et spesialfartøy for sandpumping/mudring. Hovedmotor skal skiftes ut, og det skal installeres et elektrisk fremdriftsystsem med batterier, landtilkobling for lading og nye hjelpegeneratorer. Det er forventet at denne oppgraderingen vil gjøre det mulig å operere skipet i 10-15 nye år.
Hybridifisering av turistfartøy
Rødne Trafikk AS får 7,3 millioner kroner til hybridifisering av turistfartøy. Selskapet ønsker å bygge en hybrid båt for operasjon og drift fra Bergen til Mostraumen. Dette er en turistrute Rødne har driftet i ti år. Båten skal være en katamaran bygget i karbonfiber, og skal designes og bygges ved et verft i Vestland.
Rødne hadde et ønske om å bygge et helelektrisk fartøy for Mostraumen, men ser at det er krevende å få tilgang til tilstrekkelig likestrømslading til å kunne gå helelektrisk hele turen, og installerer derfor i første omgang en batteripakke med kapasitet dimensjonert etter tilgjengelig strøm på kai. Fartøyet klargjøres for større batteripakke som installeres så snart tilstrekkelig lading er tilgjengelig.
Ny teknologi for tre frakteskip
Rederiet Klaveness Combination Carriers (KCC) har gjennom sitt datterselskap KCC Shipowning AS intensjon om å installere såkalte "suction sail" i kombinasjon med batteripakke i tre nye identiske CABU kombinasjonsskip som skal bygges. De er tildelt 11,7 millioner kroner. Skipene frakter tanklaster inn og tørrlaster ut av Australia og oppnår gjennom dette svært høy utnyttelse av skipene.
Ny støtteordning planlegges
Denne tildelingsrunden var den nest siste innenfor dagens kriterier for «Elektrifisering av sjøtransport».
En ny støtteordning planlegges for batteri i nullutslippsskip, og Enova vil komme tilbake med mer informasjon om få uker, skriver de i pressemeldingen.
Les også:
-
Ny ordning skal øke elektrifiseringen
Enova øker nå ambisjonsnivået, og lanserer ett nytt støtteprogram for å gjøre nullutslipp mulig for flere fartøyer.
-
Stønadsprogramma skal skapa nye og grøne verdikjeder
Dette for å koma nærare utsleppsmåla.
-
Fekk batteripakke på ferja i 2019 - no utvidar dei kapasiteten
Osterøy ferjeselskap AS skal utvida batteripakken sin. Med det får dei 897,6 kWh om bord ferja MF «Ole Bull».
-
Fiskarlaget ber regjeringen og Enova om å få opp farten
Norges Fiskarlag mener Enova må få mer penger for å få en grønnere fiskeflåte. – Vi øker støtten til 5,8 milliarder kroner, svarer statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad (Ap).
-
Stor interesse for elektrisk havbruksfartøy - men ingen våger å være først
Moen Marin og Pascal Technologies har etter støtte fra Enova begynt arbeidet med å utvikle NabWork 1240 Electric - et helelktrisk, utslippsfritt personaltransportfartøy for havbruk. Men ingen våger å være den første kunden.