«Vulcanus» var tilbake i sine originale farger i 2010 Foto: Egil Sunde

En nesten 60 år gammel kraftplugg

Neste år fyller slepebåten «Vulcanus» 60 år. I løpet av de årene har den hjulpet, og noen ganger reddet, smått og stort i og rundt Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vulcanus er det latinske navnet på guden Vulkan, som var guden for alle smeder, og godartet bruk av ild. Slepebåten «Vulcanus» har også gjort sine gode gjerninger. Den ble bygget i 1959, av Bolsønes Verft i Molde, som bygg nummer 169. Motoren som står i båten, er fremdeles den originale type 498V0 på 910 hestekrefter. Motoren ble bygget i 1958, og levert av AS Sunde & Larsen Ingeniørfirma i Bergen.

«Vulcanus» og søsterskipet «Skilsø» side om side i Vågen i Bergen Foto: Egil Sunde

Båten var tegnet av en ung Per Grieg sr. Han overtok senere ledelsen i Grieg-gruppen. Den var bygget for Det Bergenske Dampskibsselskap, som var byens desidert største rederi.

Kjent og kjær

Frem til 1986 gjorde «Vulcanus» sin jobb ikke bare i Bergen, men også langs hele kysten. Den har deltatt i utallige slep og andre oppdrag og redningsaksjoner i regionen.

"Vulcanus" både har vært, og er fremdeles, et kjært og sentralt innslag i bybildet i Bergen. Den er en siste representant for en båttype og tidsepoke som ligger kort tid tilbake i tid, men likevel er blitt historie.

Bilde 4: I 1994 var «Vulcanus» med å redde plattformen Polyconcorde Foto: John Audun Hauge.

”Vulcanus” har i tillegg spesielle estetiske kvaliteter med sine klassiske linjer, der funksjon og estetikk smelter sammen, samt det nær uberørte eksteriøret.

Drama i Puddefjorden

23. januar 1994 herjet orkanen Nina på vestlandet. Det skapte et kaos uten like. En ung gutt omkom i Bergen da en rutsjebane slet seg fra festene, og ble tatt av vinden. Den traff den 14 år gamle gutten i hodet.

Plattformen Polyconcorde lå ved BMV Laksevåg. Den slet seg seg i vinden, som målte 80 knop, og drev rett mot Puddefjordsbroen. Man var en stund redd for at broen ville bli ødelagt, men plattformen grunnstøtte like før, noe som dempet sammenstøtet. Likevel ble rekkverk og et fortau ødelagt og lysmaster slått skjeve.

«Vulcanus» før overtakelsen i 2009 Foto: Egil Sunde

"Vulcanus" var med på å trekke plattformen bort. På bildet kan man se at den også har tau i baugen. En annen taubåt trekker i dette tauet.

Vulcanus taubåtkompani

I 2009 var det fare for at «Vulcanus» skulle forsvinne ut av byen, og kanskje bort fra regionen. En gruppe samlet seg og tok kontakt med rederen, Bergens Buksér og Bjerging om mulig kjøp. Rederiet var positive, og i 2009 ble kjøpet gjennomført. I første omgang ønsket vernegruppa å sikre båten for regionen, og tilbakeføre den i størst mulig grad til original stand. Det inkluderte at den på nytt ble malt i sort, grått og hvitt, med de tre hvite stripene til Det Bergenske Dampskibsselskap i skorsteinen.

«Vulcanus» skifter fra BB sin røde farge, til sin originale sorte Foto: Egil Sunde

Båten var ved overtakelsen i nær original, og svært god stand:
Maskinrommet var pertentlig stelt og i original stand, nesten ned til den minste bryter. Bare mindre tilpasninger måtte gjøres
Lugarer, bysse, messe, styrhus og møbler er usedvanlig autentisk bevart. Nyere instrumenter vises i beskjeden grad. Utvendig var båten også godt holdt.
Det eneste som umiddelbart måtte utbedres, var et lekk tak over styrehuset.
 

Under Fjordsteam i Bergen i august vil «Vulcanus» delta. Da er det mulig å besøke den historiske slepebåten.