Den nye oppsynsbåt «Eir» er nå på Vestlandet og har startet så smått med inspeksjoner. Fartøyet skal døpes i slutten av august. Foto: Vegard Oen Hatten/Fiskeridirektoratet.

Fiskeridirektoratets nye gudinne

Fiskeridirektoratets nye inspeksjonsfartøy «Eir» er en tydelig oppgradering i forhold til tidligere fartøy, og skal hjelpe direktoratet med å komme enda tettere innpå havbruksnæringen.  

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Førsteinspektør i Fiskeridirektoratet Trond Bakken forteller at «Eir» skal brukes til ressurskontroll for fiskeri, havbrukskontroller og forskning, ettersom de også kommer til å låne det ut til Havforskningsinstituttet.

Fiskeridirektoratet har fra før også søsterskipet «Rind» som ble ferdigstilt i begynnelsen av 2018. Begge inspeksjonsfartøyene har en prislapp på om lag 20 millioner per stykk. 

Førsteinspektør i Fiskeridirektoratet Trond Bakken forteller at navnet «Eir» kommer fra norrøn mytologi, og betyr havgudinne. Foto: Vegard Oen Hatten/Fiskeridirektoratet.

- Det er så å si identisk, den eneste forskjellen er vel at «Eir» er mer praktisk innredet enn søsterskipet. I tillegg har Eir en litt annen miljøprofil, forklarer Bakken. 

- «Eir» har et eksosrenseanlegg, som fjerner opptil 90 prosent av NOx-gassutslippet, ved bruk av ADBLUE, opplyser førsteinspektøren. 

I tillegg til kartsystemet Ecdis er fartøyet utstyrt med nattkamera og varmesøkingskamera som gjør at den kan gå inn fjordene og nær anleggene i mørke der det er mye redskaper, uten for mye lys.

- Vi har ellers en stor arbeidsmob-båt på hekken, ekkolodd, krane og drageredskap, forteller han.

Varmeanlegget om bord benytter seg av sjøen for å temperere rommene deres, og sikkerhetsprogrammer innlemmet i båten.

- Det er mye bedre plass i denne båten enn de tidligere fartøyene vi har brukt, som egentlig var ombygde fritidsbåter. Denne båten er spesifikt utrustet for inspeksjoner og arbeidet Fiskeridirektoratet gjør på fjordene, sier Bakken.

Båten, som er bemannet for drift i 12 timer per dag, er bemannet 24 timer i døgnet 365 dager i året og er dermed innredet med tre enkeltlugarer, oppholdsrom og utstyrsrom. 

Skal operere langs hele kysten

«Eir» skal operere langs hele norskekysten på lik linje som søsterskipet, men Bakken påpeker at tanken er at «Rind» skal operere i Nord-Norge i de kaldeste månedene, mens «Eir» da skal holde seg lenger sør.

Navnet til båten kommer fra norrøn mytologi, og betyr havgudinne. 

- Alle båtene til Fiskeridirektoratet har navn fra norrøn mytelogi, forteller inspektøren.

Begge de nye inspeksjonsfartøyene gjør ulike oppdrag langs hele norskekysten, her er «Rind» avbildet på jobb. Foto: Vegard Oen Hatten/Fiskeridirektoratet.

Rederiet Norwegian Rig Shuttle i Gulen i Sogn og Fjordane eier de to båtene og har leaset den ut til Fiskeridirektoratet på langtidskontrakter. Kontrakten på «Eir» sier Bakken gjelder for fem år, med opsjon på to nye år. 

Båten er i disse dager i Bergen for ferdigstillingen av en del utstyr, samt testoppdrag.

- Vi hentet nylig båten fra Maritime Partner, som har bygget båten i Ålesund. Nå er vi i Bergen for å montere en del teknisk utstyr og få på plass en del ting. Vi tester nå ut utstyr og systemer, opplyser han. 

Miljøkartlegging

Han sier de så smått har begynt med inspeksjonsvirksomhet, og har base i Bergen denne uken.

-  Vi har allerede gjort en del beslag innen fritidsfiske og den typen ting.

Fra styrhuset til «Eir». Foto: Vegard Oen Hatten/Fiskeridirektoratet.

Innen havbruk utfører direktoratet blant annet miljøkartlegging og sjekker bunnforholdene.

- Vi kjører også ROV for å sjekke fortøyninger, og vi kan posisjonsfastsette anleggene i forhold til oppdatering av kart, sier han.

Bakken påpeker de følger Mattilsynet regler for desinfisering mellom de ulike oppdrettsanleggene de besøker.

- Vi kan desinfisere hele båten fra vannlinjen og opp på egen hånd.

Nøkkelinformasjon - «Eir»

  • Lengde: 22,7 meter.
  • Bredde: 5,3 meter.
  • To x 500 HK stillegående dieselmotorer av typen Volvo D13.
  • Faste akslinger og Helseth propellsystem.
  • Nox-rensesystem om bord med ADBLUE.
  • De-isingsanlegg.
  • Watermaker.
  • Frigomar chiller (varmepumpe – sjøvann/luft).
  • Sidepropeller foran og bak.
  • Hydraulisk utstyr som dekkskran, drageutstyr og ankervinsj.
  • Styring av fartøyet fra dekk.
  • Marsjfart: 20 knop.

Dåp

«Eir» skal døpes den 31. august på enten Solholmen i Alverstraumen eller i Bergen, i en intern dåp.

Gudmoren skal være Havforskningsdirektør, Sissel Rogne. 

Bakken sier derimot at de to inspeksjonsfartøyene til Fiskeridirektoratet blir også å finne på Nor-fishing der alle som vil kan komme innom å sjekke ut fartøyene.  

- Vi er ei gruppe med syv toktsjefer som bemanner de to båtene og har ansvaret. Turnusen vår er to uker på og to uker fri.