Skal lede neste fase av arbeidet for utslippsfri skipsfart i Norden
Etter å ha utviklet et nordisk veikart for utslippsfri skipsfart i fase én, har DNV nå også fått oppdraget med å lede fase to av arbeidet. Her skal satsingen fra første fase videreføres - med fokus på å realisere grønne ruter for utslippsfri skipsfart .
Med igangsettingen av fase to av programmet Nordic Roadmap for the introduction of sustainable zero-carbon fuels in shipping: Implementation and realization 2025–2027 tar de nordiske landene et viktig steg på veien mot å avkarbonisere maritim transport.
Ledet av DNV, og med støtte av partnerne SINTEF Ocean, Everllence, IVL Swedish Environmental Research Institute, Icelandic New Energy og VTT Technical Research Centre of Finland, skal programmet bidra til å akselerere overgangen til utslippsfri skipsfart i regionen. Programmet er finansiert av Nordisk ministerråd og Klima- og miljødepartementet leder styringskomiteen.
Med utgangspunkt i resultatene fra fase én, skal fase to av programmet identifisere lovende grønne nordiske skipskorridorer og modne disse frem mot investeringsbeslutning i samarbeid med aktørene i korridorene. Programmet vil håndtere sentrale barrierer, med særlig fokus på kostnadsutfordringer.
En dedikert arbeidsgruppe skal utforske nye tilnærminger til samarbeid og finansiering for å akselerere overgangen til utslippsfri skipsfart.
Et nytt omstillingsbarometer som utvikles i programmet skal vurdere regionens utvikling opp mot målene og tiltakene i Fuel Transition Roadmap for Nordic Shipping, som ble utviklet i fase én. Programmet skal også styrke Nordic Collaboration Platform, en regional samarbeidsplattform for kunnskapsutveksling, politisk dialog, forskning og utvikling – og relaterte initiativer.
Med sterk støtte fra bransjen vil fase to legge større vekt på å engasjere vareeiere og finanssektoren, som er nøkkelinteressenter for å kunne levere grønn og konkurransedyktig nordisk skipsfart.
– De nordiske landene har en sterk grønn maritim næring, og gjennom godt samarbeid har Norden store muligheter for å få på plass utslippsfrie skipsruter. Dette samarbeidsprosjektet vil bane vei for dette. Denne nye fasen i prosjektet skal styrke samarbeidet mellom aktørene i næringen og se på hvordan vi kan finansiere grønne skipsruter. Vi går fra planlegging til handling, og jeg ser fram til å følge prosjektet videre, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
– I en tid med økende usikkerhet må den maritime næringen være robust og samtidig holde blikket på det langsiktige målet. Når vi nå går inn i fase to i dette prosjektet, vil samarbeid på tvers av landegrenser og verdikjeder være avgjørende for å finne frem til utslippsfrie løsninger og nå våre mål for avkarbonisering innen 2050, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør for maritime tjenester i DNV.
– Veikartet forteller næringen hvor den skal, men er mindre detaljert når det gjelder hva som bør pakkes og hvordan billettene kan finansieres. Med fase to vil vi støtte både bransjen og myndighetene med innsikt og verktøy for å håndtere en stadig mer krevende implementeringsprosess, sier Trond Johsen, senterdirektør ved SINTEF Ocean.