Hadde flertallet fått viljen sin ville forskningsskipet «Sir David Attenborough» hatt navnet «Boaty McBoatface». Det er et av skipene som Kongsberg Maritime har designet.

Feirer 50 år med skipsdesign

Kongsberg Maritime har siden 70-tallet designet skip til offshore, fiskeri, frakt, forskning og havvind. I år feirer selskapet 50 år med skipsdesign. Det er et stykke unik, norsk industrihistorie som nå markeres.

Det første skipet ble levert i 1974, og ble en gylden standard for offshorefartøy verden over - dette designet ble en slags sjøens lastebil. Siden den gang er det opprinnelige designet videreutviklet til stadig mer avanserte, større offshorefartøy. I dag leverer Kongsberg Maritime i tillegg skipsdesign innen segmenter som havvind, fiskeri, frakt, forskning, kystvakt og passasjerskip.

Lisa Edvardsen Haugan, adm. direktør i Kongsberg Maritime, er stolt av designhistorien, som har sitt utspring på Sunnmøre.

– I løpet av de siste 50 årene har designteamet vårt skapt en omfattende portefølje av innovative skip for alle markedssegmenter. I vårt femtiende år er vi også glade for å kunne rapportere at vi snart vil levere skipsdesign nummer ett tusen, sier hun.

Lisa Edvardsen Haugan, adm. direktør i Kongsberg Maritime.

Nordsjøen som driver

På begynnelsen av 70-tallet var utvalget av skip som kunne støtte oljeplattformene i Nordsjøen begrenset. Det fantes hovedsakelig enkle servicefartøyer som var tilpasset relativt grunt farvann i Mexicogulfen. Løsningen på disse utfordringene kom fra Nordvestlandet. UT-betegnelsen var opprinnelig en sammentrekking av Ulstein Trading, en virksomhet i Ulstein-gruppen som ble etablert på slutten av 60-tallet. Noen år og oppkjøpsrunder senere er denne virksomheten i dag en del av Kongsberg Maritime, som også favner designtypen NVC, en henspilling på tidligere Nordvestconsult, som i sin tid ble etablert som et selvstendig designkontor i Ålesund.

– Våre design har overlevd ved å holde seg relevante. Nå i 2024 sendes for eksempel toppmoderne servicefartøy for vindparker ut i energimarkedet, sier Haugan, og sikter blant annet til en flåte på seks 'Skywalker Class' av designtypen UT 5519 DE som er bestilt av rederiet Integrated Wind Solutions (IWS).

– Vi leverer en rekke innovative løsninger og teknologier til skip, som vi tar med inn i våre design. Kunnskapen på tvers av selskapet, sammen med gode relasjoner til rederier og verft, gir oss en unik forståelse for både markedets behov og hva som er mulig å realisere ved hjelp av stadig mer avansert teknologi og økende digitalisering. 

«Far Scotman» var et av de tidligste fartøyene Kongsberg designet.

Sikkerhet og miljøDesignfilosofien til Kongsberg Maritime er sentrert rundt tre hovedpilarer: sikkerhet, operasjonell effektivitet og bærekraft. Mange av skipene opererer under tøffe forhold, så sikkerhet er det viktigste i alle design. Effektiv drift av skip gjennom delts levetid er et annet avgjørende element.

Lisa Edvardsen Haugan legger til;

– Bærekraft er en driver for hvordan vi designer skip i dag. Et strengere regelverk bidrar, men skipseiere ønsker også fartøy som bruker mindre energi grunnet høye drivstoffkostnader. Vi har vært gjennom et skifte mot mer elektrifisering og batterihybridløsninger. Design som muliggjør alternative drivstoff er et annet spennende område for oss, som metanol- og ammoniakkdrevne skip.

Kongsberg Maritimes skipsdesignteam har i dag kontorer i Hjørungavåg og Ålesund i Møre og Romsdal, og har ca. 70 ansatte. De er støttet av et datterselskap i Kroatia, Navis Consult, som leverer ingeniørtjenester. Kongsberg Maritime har totalt 6600 ansatte og omsatte i 2023 for 20 mrd. NOK.