
Den syvende hekktråler til Findus v/Hammerfest Industrifiske
Skipsrevyen nr. 2/3- 1972: I februar ble hekktråleren «Biggas» overlevert til A/S Hammerfest Industrifiske fra Sterkoder Mek. Verksted A/S, Kristiansund N. Dette er den sjuende hekktråleren som verkstedet har bygget for dette selskapet som er et datterselskap av Findus.

Serien ble innledet for vel to år siden med M/Tr. «Rairo», deretter fulgte slag i slag «Masi», «Skaidi», «Gargia», «Stallo», «Raiti», og nå altså «Biggas». Denne siste er byggnr. 25 ved verkstedet i en serie på tilsammen 10 trålere. De forskjellig trålernes navn skriver seg fra stedsnavn i Finnmark, i enkelte tilfeller ikke langt fra Hammerfest. «Biggas» kan for øvrig best “fornorskes” med “det vindfulle sted”.

For anledningen var gudmoren, Lillian Eriksen, utvalgt blant de ansatte ved Findus`produksjonsanlegg i Hammerfest, og etter den vellykkede dåpshandlingen ble gjestene tatt med på en kort prøvetur med omvisning ombord. Under middagen på Grand Hotel, uttalte bl.a. dir. Dahl ved Hammerfest Industrifiske at man berømmet verkstedet for utmerket innsats under byggingen av samtlige trålere som hittil er levert. Disse har fremhevet seg gjennom effektivitet i fisket og stor sjødyktighet. Teknisk leder ved Sterkoder Mek., Ivar Kamsvåg, uttalte at samarbeidet mellom de to bedriftene har vært av stor betydning for verkstedet. Således har verksedet mye Findus å takke for de kontrakter man har fått fra den andre siden av Atlanterhavet.
Men la oss ta tråleren nærmere i øyesyn, og her gi en teknisk beskrivelse av
M/Tr. «Biggas»
Det er en shelterdekket hekktråler med lang bakk, typisk for Sterkoder Mek. Hoveddimensjonene er:
Lengde o.a. 47,00 m
Lengde p.p. 40,20 m
Bredde p.sp. 9,00 m
Høyde h.d. 4,28 m
Høyde sh.d. 6,43 m
Bruttotonnasjen er oppgitt til 299 tonn.

Skipet er sterkt rasjonalisert, og det er lagt stor vekt på en lettvint og god behandling av fisken. Det kan nevnes at skipet har 6 hydraulisk opererte blødebinger, vaskemaskin og transportbånd. Videre er installert en ismaskin med 7 tonns produksjonskapasitet pr. døgn. Isen lagres i en isbunker og blåses derfra via et spesielt utviklet system direkte i fiskekassene. Disse siste er av den kjente Strømberg kvalitet. Issystemet er spesielt utviklet for dette skipet, og det stilles store forventninger til anlegget. Lasterommet er speielt innredet for paller, og det kan plasseres 4 kasser på hver palle, noe som vil redusere lossetiden betraktelig.
Det er lagt stor vekt på å utnytte råstoffet, og i denne forbindelse nevnes levertank og guanotank. Sistnevnte er plassert under trålslippen og skal losses med grabb.
Vinsjanlegget består av 2 stk. trålvinsjer med gilsontromler, kombinert anker- og sveipevinsj, samt capstan fra Hydraulik Brattvaag.
Alle vinsjer kan manøvreres fra styrhuset , og vinsjene er utstyrt med momentmålere og lengdemålere for trålwire.
Tråleren er også utstyrt med Ulstein Passivt stabiliseringssystem. Dette består av 2 stabiliseringstanker, den ene plassert over den andre, som går i hele skipets bredde. Inne i tankene er det installert dempingsorganer som bevirker at væsken bir faseforskjøet 90 grader etter skipet og dermed kommer i motsatt fase. Den svingene væsken vil da få et stabiliserende moment. Som dempingsvæske kan benyttes brennolje, sjøvann eller ferskvann. Hvis nødvnding kan man via en trykkluftoperert ventil hurtigtømme den øvre tank til den underliggende.
Fredriftsmaskineriet
består av en 2-takts enkeltvirkende Wichmann dieselmotor, type 8ACAT, som ved 350 o/min. utvikler 1200 HK og gir skipet en fart på ca. 12,7 knop. I forbindelse med hovedmotoren er også montert en fast propelldyse. Hjelpemasineriet består av 2 stk. dieselmotorer, hver på 180 HK v/1500 o/min. Hver motor drives av en 125 kVA, 3x220 V, 50 p/s, generatorer.
Videre er installert sentralvarmekjel, brennoljeseparatorer, lastekjøleanlegg m.v. Lastekjøleanlegget er beregnet på nedkjøling av 15 tonn fisk pr. døgn. I forkant av hovedmotroen er montert et fordelingsgear for drift av 4 hydrauliske pumper for vinsjanlegget.
Innredningen er hensiktsmessig med gode bekvemmeligheter for 15 mann, men det er beregnet at skipet skal kunne opereres med 12 mann. Byssen er utstyrt med de beste hjelpemidler, såsom Beha bysseoven, potetskreller, vaskemaskin m.v.
Av elektronisk utstyr bør først nevnes at M/Tr. «Biggas» er det første fartøy som har fått installert SSB telefonianlegg av den spesielle type som er nyutviklet ved en norsk radiofabrikk. SSB - Single Side Band - radioutstyr er som vel mange nå kjenner til, påbudt å installere i fartøter fra januar 1973. Av det øvrige elektroniske utstyret kan nevnes Decca radar og navigator, Simrad bøye og nødmottaker, ekkolodd, fiskefinner, VHF, radiopeiler samt bunnlogg.
M/Tr. «Biggas», skal bl.a. drive fiske i Nordishavet, og skipper ombord er Helge Trygstad.