DEME valgte norsk design

Nederlandske DEME utvider flåten med en ny OCV, som skal styrke selskapets kapasitet innen legging av undersjøiske kabler for å møte det voksende globale havvindmarkedet.

Publisert

Fartøyet er designet for allsidighet og vil kunne utføre graving, nedgraving og kabelleggingsoperasjoner, som et supplement til DEMEs eksisterende kabelleggingsfartøy «Living Stone» og «Viking Neptun», heter det i en pressemelding. 

Den 123 meter lange OCV-en er basert på SALT 310-designet fra Salt Ship Design på Stord. 

Nybygget vil bli utstyrt med DP2, en offshorekran med 150 tonns løftekapasitet og aktiv hivkompensasjon, et hangar for to Work Class ROV-er, et hybridsystem med 1.000 kWh batterikapasitet samt et metanol-klart fremdriftssystem som sikrer fleksibilitet for fremtidige drivstoff. 

Under dekk er fartøyet tilrettelagt for to kabelkaruseller på 2 500 tonn hver, noe som muliggjør rask utrulling og sømløse overganger mellom graving, nedgraving og kabellegging. 

Fartøyet får kapasitet til å huse opptil 123 personer.

Graving og nedgraving er avgjørende steg i installasjonen av undersjøiske kabler, for å sikre at kablene blir trygt plassert under havbunnen. Fra fartøyet kan en ROV-graver settes ut for å utføre disse operasjonene, i samspill med DEMEs øvrige kabelleggingsflåte. 

Skipet skal bygges av PaxOcean ved Zhoushan-verftet i Kina, med planlagt levering i 2028.